میدیـــا رایــانه

مـرکز ارائـه کلیـه ی خدمـات کامپیوتـری

میدیـــا رایــانه

مـرکز ارائـه کلیـه ی خدمـات کامپیوتـری

لکنت زبان و موثرترین شیوه های درمانی آن

مقدمه

زبان دقیق ترین وسیله ی فهمیدن وفهماندن  در گذشته وحال بوده وهست وبه عنوان  کلیدی است که از طریق آن می توان به گنجینه های معرفت بشری   در طول تاریخ دست یافت . مطمئنا سعادت و ترقی هر فردی ارتباط نزدیک با طرز بیان گفتار ،عقاید و تعبیر و تفسیر وی  از گفتار دیگران است .چنان که گفته اند:هرکس که چند زبان بداند به منزله ی چند نفر است که به همان انازه از زندگی سهم بیشتری داشته لذت فراوان را کسب خواهد کرد.زبان ابزار اصلی فکر کردن است و تفکر بر زبان متکی است  وبدون آن نمی توان در عالم اندیشه و خیال به پرواز در آمد . چنان که تفکر را سخن گفتن بی صدا نامیده اند لفظها هستند که هم افکار را محدود و ثابت و پنهان نگه می دارند و هم امکان رشد و تحول و آشکار ساختن آنها را فراهم می سازند.یقینا گفتار انسانی ،غنی ترین،متنوع ترین و کامل ترین شکل بیان است که تا کنون شناخته شده است.در دنیا بیش از چهار هزار زبان زنده وجود دارد که هر کدام با ویژگی های خاص خود کار انتقال افکار و اندیشه ها را بر عهده دارند.

زبان آموزی چهار زمینه یا مهارت اصلی را در بر می گیرد،این حوضه ها عبارتند از :گوش دادن،صحبت کردن ،خواندن و نوشتن .به طور کلی زبانی که دامنه توانایی هایش در بیان مفاهیم وسیع تر باشد وبه نیازمندی های مادی و معنوی عصر خود بهتر پاسخ گوید،نشانه ی تکامل و پیشرفت مردمی است که بدان تکلم می کنند.می توان ادعا نمود که زبان ضامن اصلی و پشتوانه ی محکمی برای استقلال و وحدت ملت هاست.

اولین تحولی که در کودک پس از 2 سالگی ظاهر می شود ،زبان آموزی و کسب مهارت های زبانی است.این ابزار مهم ارتباط انسانی ،چنان زندگی کودک را تحت تاثیر قرار می دهد که نتیجه اش توسعه و سرعت شگفت آور مهارت های گوش دادن و سخن گفتن است. اتوکلاین برگ در این باره می گوید :چه زبان و اندیشه را عین هم بدانیم و جه ندانیم یک چیز مسلم است و آن این است  که در اغلب موارد اندیشه مستلزم به کار بردن زبان است  وچگونگی زبان در چگونگی اندیشه موثر است .

با توجه به اهمیت زبان در پرورش قوای ذهنی افراد و رشد و توسعه ی جامعه به کارگیری روش های صحیح ونوین آموزشی وایجاد امکانات و فرصت های مناسب یادگیری جهت تقویت زبان و رفع مسائل  ومشکلات موجود بر سر را ه آن امری ضروری می نماید.توجه وعنایت خاص وعلاقه مندی به موضوع زبان وتکلم وناتوانی های یادگیری موجب شده است تا متخصصین این رشته در مورد جنبه های متعدد پیشرفت پدیده مزبوبا وجود پراکندگی ومشکلات زیادی که بر سر راه تحقیق در این زمینه وجود داشته هم کارهای گسترده ای را در نقاط مختلف دنیا به انجم برسانند .

بنابر اهمیت بدون قید و شرط زبان بر زندگی انسان  در همه زمینه ها وبا توجه به اینکه  در راه یادگیری و تکلم  از بدو تولد انسان همواره مشکلاتی بر سر راه وی وجود داشته است  در چند صفحه اطلاعاتی که از منابع مختلف توسط حقیر جمع آوری شده است  سعی  بر آن شده که ابتدا انواع اختلالات زبانی معرفی شود وسپس تعریفی از لکنت زبان که یکی از شایع ترین مشکلات بر سر راه تکلم بشری می باشد ارائه شود و اهمیت آن بیان شود سپس مجموعه ای از راه ها وروش ها برای درمان این ضایعه آورده شده است .

امید است که این اطلاعات  که از منابعی هر چند محدود جمع آوری و ارائه شده است مفید باشد و بتواند هم منظور وهدف موضوع را ادا کند وهم آگاهی های کافی روشنی در اختیار خواننده آن قرار دهد  .

ادامه مطلب ...

فرهنگ لغت کوردی - فارسی ( هه نبانه بورینه )

هه نبانه بورینه  

 

فرهنگ لغت کوردی - فارسی  

 

حاصل دست رنج « هه ژار » ( عبدالرحمن شرفکندی ) 

 

در حال حاضر بهترین و مفید ترین فرهنگ لغت و کارآمد ترین است  

 امیدوارم مورد پسند خوانندگان بزرگوار باشد . 

از کسانی که در انجام و ارائه این اثر به صورت PDF اقدام نموده اند کمال تشکر و خدا قوت دارم . 

امیدوارم همیشه موفق و سربلند باشند . 

 

 

 نوع متن : فرهنگ کوردی - فارسی  

 

فایل :  PDF 

 تعداد صفحات : 1052 صفحه

حجم کلیه فایل ها :   MB  نزدیک  290  

دانلـود شماره ۱  

 ادامه صفحات کتاب شماره ۲

ادامه صفحات کتاب شماره ۳ 

ادامه صفحات کتاب 4

 ادامه صفحات کتاب 5 


ادامه مطلب ...

فراز و فرودهای تاریخی کوردها

فراز و فرودهای تاریخی کوردها

کوردها به یکی از ملتهای غرب قاره‌ی آسیا اطلاق می‌شود که در بین اقوام عرب، ترک و فارس قرار گرفته و از روزگار باستان در بلاد کوهستانی شرق ترکیه، غرب ایران، شمال عراق و سوریه وطن گزیده است.

با وجود اشکال گوناگون تلفظ واژه‌ی کورد در تاریخ ـ که امروزه شاید بر معانی مختلف دلالت کند ـ لیکن از ابتدای عصر مسیحیت تاکنون کرد: مفهوم قومی است که از تمامی ویژگیهای ملی که در طی مراحل تاریخی بر مناطق محل سکونت آنها گذشته، بهره جسته است. کورد مجموعه‌ای از قبایلی بوده که از صدها سال قبل و در طی قرون متمادی در مناطق شمالی سرچشمه‌ی دو رود دجله و فرات همواره پیوند اجتماعی و وحدت زبانی خود را حفظ کرده‌اند

ادامه مطلب ...

ناپایداری زبان‌های محلی

ناپایداری زبان‌های محلی

پژوهشگران رشته‌‌ی زبان‌شناسی، شمار زبانهای شناسایی شده در سده‌های اخیر را که در حجم بسیار بالایی دارای نشانه‌های نگارشی (الفبا) می‌باشند، به‌شکل‌های نوشتاری و گفتاری مورد کاربرد مردم قرار می‌گیرند و ابزار پیوند و همبستگی فرهنگی ـ اجتماعی به شمار می‌روند، به 6 هزار بالغ می‌دانند. ولی پیش‌بینی می‌کنند که تا پایان سده‌ی 21 میلادی، کم یا بیش، یک دهم از آنها شانس بقا خواهند داشت، بررسی انجام شده نشان می‌دهد که گفتارکنندگان به بسیاری از این زبانها، شمار اندکی را در محدوده‌ی اقلیمی کوچک، تشکیل می‌دهند. برای نمونه، در گینه‌ی نو، شمار 850 زبان محلی مستقل از هم، فقط توسط 5/3 میلیون نفر به کار گرفته می‌شوند.

آماری که به شکل گرافیک نشان داده می‌شود، حکایت از آن دارد که، در حدود نیمی از مردم دنیا فقط به یازده زبان متداول گفتگو می‌کنند، در حدود یک چهارم از آنها را، گفتارکنندگان به 29 زبان ـ به عنوان زبان مادری ـ تشکیل می‌دهند، یک چهارم باقی‌مانده نیز، گفتارکنندگان شش هزار زبان ـ در مجموع ـ می‌باشند.

ادامه مطلب ...

پرورش جوجه‌های گوشتی

پرورش جوجه‌های گوشتی

مقدمه

در گذشته نیاز جوجه های گوشتی به اسیدهای آمینه از روی نتایج آزمایش هایی تخمین زده شده که در آنها جیره های حاوی مقادیر مختلف اسیدهای آمینه خاص به جوجه های گوشتی با یک سن معین داده شده بود غلظتی از اسیدهای آمینه که حداکثر رشد را ایجاد می کرد به عنوان میزان نیاز به آن اسید آمینه در نظر گرفته می شد با وجودی که این روش ایراداتی دارد اما هنوز هم توسط بسیاری ازمتخصصین تغذیه مورد استفاده قرار می گیردد نیازهای مواد مغذی که به این روش به دست می آیند به صورت مقادیر ثابت در جیره بیان می شوند که برای تهیه جداول تغذیه ای و تنظیم جیره هایی با حداقل قیمت به کار می روند . البته انتظار یک تحلیل اقتصادی از چنین اعداد ثابتی غیر ممکن است به عنوان مثال با در نظر گرفتن یک مقدار ثابت برای نیاز به  یک اسید آمینه تشخیص تاثیر اضافه یا کم کرد ن غلظت آن اسید آمیه بر میزان رشد ، مصرف غذا و ترکیب لاشه مشکل خواهد بود همچنین توجیه متفاوت بودن مقدار احتیاجات در ژنوتیپ های مختلف موجود در صنعت جوجه های گوشتی غیر ممکن است در واقع در این روش به تغییراتی که در نژادهای مختلف جوجه های گوشتی ایجاد شده کمتر توجه شده است اکثر متخصصین تغذیه چنین می پندارند که جوجه های سریع الرشد غذای بیشتری مورد نیازشان را جبران می کند اما موریس و نورو با دلایل قانع کننده ای نشان دادند که چنین اتفاقی رخ نمی دهد .

ادامه مطلب ...