X
تبلیغات
پخش زنده جام جهانی

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

حاج محمد شریف شریفی پدر حمل و نقل در اورامانات  

 وقتی به تاریخ ایران باستان می نگریم برای تلاش و تسکین آلام بشری ملتها، و همچنین حمایت زندگی و سلامتی انساها ، شهر سازی ؛ عمران و آبادانی ایجاد راههای ارتباطی باید به حکومت مقتدر کورش کبیر باید اشاره کرد. راهها در داخل ایران سابقه درخشان و طولانی دارد ، راه ابریشم و شاهی در دوران هخامنشیان تا به امروز که کشورهای شرقی و غربی از ایران قدرتمند و پهناور  را در می‌نور دیده . برای آسایش و استراحت، کاروانهای بازرگانی  ــ  زیارتی نیرو های نظامی در بین راهها  کار وانسراهای بزرگ ساخته بودند . تمدن ما ایرانیان به اکثر کشورهای پهناور و قدیمی برای مبادلات کالاها ، تمدنها و... به طور مستقیم و غیرمستقیم ارتباط داشته است ؛ راه آهن ؛ ضرب سکه و روزنامه وقایع اتفاقیه ؛ بنای دارالفنون و به طور کلی آشنای با فناوریهای جدید و نوین کشورهای پیشرفته دنیا مدیون امیر کبیر مخصوصاً درسالهای1300 ــ 1289  هجری بوده‌ایم . در دهه های اخیر ایران به سرعت از جامعه‌ای با ویژگیهای اقتصاد روستایی به اقتصاد صنعتی و به اجتماعات شهری تبدیل شده است . با ورود ابزار آلات پیشرفته در زمینه‌های مختلف و ... راههای ارتباطی جامعیت و پیچیدگی بیشتری پیدا کرده است . شهر جوانرود هم مانند بقیه شهرهای ایران برای رفع نیازها به راههای ارتباطی نیاز داشته است . در چه زمانی از راهها و وسایل حمل و نقل استفاده کرده است؟ پیش قدمان حمل و نقل در منطقه چه کسانی بوده‌اند؟ چه ماشینهای درآن زمان برای حمل و نقل در اختیار مردم قرارگرفته است ؟ چه خطراتی صاحبان امور نقلیه ها را تهدید می کرده است ؟ امنیت جاده ها چگونه بوده است؟ هنگام بارندگی " کولاک برف  و یخ بندان  " قطع خطوط راهها منطقه چگونه باز می شده است ؟با چه امکاناتی این راهها باز می شده است ؟ اولین فردی که در اورامانات مخصوصاً منطقه‌ی جوانرود اقدام  به خدمت رسانی به دیار محروم و ستم کشیده خود در دوران رژیم ستم شاهی کرده جناب حاج محمد شریف شریفی در جوانرود بوده است ؛ نامبرده متولد  1309 و مقیم جوانرود بوده است ، دارای 4 دختر و 4  پسر بوده است 

  پسرانش مانند پدر زحمتکششان به کار و تلاش در امر رانندگی و جابجا کردن مسافران عزیز از گذشته تا بحال مشغول خدمت و امرار معاش سالم بوده و هستند . اولین ماشینهای اتوبوس شورلت بنزینی که با هندل روشن می شده خریداری و تعداد مسافران و سرنشینان آن در  حمل و نقل 35 نفره بوده است ؛ درآن زمان دل هر مسافری را به خود جلب می کرده ؛ در طول فصول گرم کرایه کرمانشاه  ــ  جوانرود 15 ریال و در روستایی عایشه دول مسافران و کالاها پیاده و به وسیله ماشینهای کمنکار و حیوانات اهلی "  باربر " جابجا می شده ؛ همچنین در زمستانها کرایه بیست ریال و در روستای بنچله توقف و بار مسافران محترم و ... به همان شیوه حمل می شده است . اما با مشقت زیاد چون ما در ناحیه کوهستانی و در دامنه های رشته کوههای زاگرس ( شاهو ) با ارتفاع 1339 متر از سطح دریا قرار گرفته‌ایم ؛ که موجب بارندگی و سرمای بیش ازحد و خطرات حیوانات درنده مسافران را درآن زمان تهدید می‌نموده است ، گاهی ارتفاع برف به چند متر رسیده است ، حمل کالاها با ماشین های کمنکار مجهز به سیستم بکسل‌دار بوده تا هنگام کولاک برف و باران به تنه درختان یا ... برای نجات وسیله ها بسته شود ، بکسل ماشین را رو به جلو هدایت می نموده ؛ این روال از سال 1334 تا سال 1340 ادامه داشته ، عاقبت یکی از مسؤلین منطقه به نام رئوفی جاده شنی بیاشوش  ــ  جوانرود را به کمک قشرهای زجر دیده " کارگران " و همت مردم آن هم با وسیله های ابتدای و ... اقدام به احداث این جاده‌ی نه چندان مطلوب نمودند . مقداری از گرفتاری مردم منطقه کاسته شده و کالاها و ... در باربری ( مسافرخانه ) آقای شریفی در جوانرود اسکان داده می شده . بارها  کالای مسافران مدتها در انبار می مانده بدون دریافت پول . باز با تلاش شریفی تعاونی شماره 4  تهران  ــ  کرمانشاه  ــ  جوانرود با کرایه مسافری 8 تومان افتتاح  و به خدمات ویژه شبانه روزی خود ادامه داده و ورق زرین دیگری به آسایش و امنیت مردم منطقه افزوده اند ، مردم درآن برهه از زمان با فرهنگ غنی اسلامی خود داد و ستد و کالا های جدیدتر آشنا می شدند ؛ البته جوانرود درآن عصر و زمانه چند  خانواری بیش نبوده که توسط مردان بزرگی نمونه‌اش آقای شریفی و ... که با تجارت و بازرگانی شهرهای کوچک و بزرگ ایران حتی" کشور عراق " از طریق این مرد پر تلاشگر و ، خستگی ناپذیر مردم را به امرار معاش و با دیدن چیزهای تازه به زندگی امیدوارتر می‌ساخته است . بارها بوده  بعضی از مسافران در نیمه های شب در شهرها کوچک و بزرگ در داخل همین ماشینها مانند مسافر خانه تا صبح استراحت کرده‌اند . به راستی باید به صبر و برد باری افرادی که در گذشته و حال مشغول خدمتگذاری به مردم هستند تبریک گفت ، که با هر مسافری و رعایت نکردن شعونات بهداشتی می‌ساختند لبیک گفت . امنیت و بر خورد راننده ها در حمل مسافران به ویژه دانشجویانی که در شهرها مشغول به تحصیل بوده اند ، در آن زمان تا به حال زبان زد خوبیها بوده و هستند . مهمان نوازی و بزرگواری خانواده شریفی و جوانرودیها دل هر مسافری را به این دیار مانند آهن ربا به منطقه جذب می نموده است . به امید روزی که یادی از بزرگ مردان و شیر زنان و جوانانی که در زمینه های مختلف به شهر و منطقه‌ی خود خدمت کرده و می کنند انجام گیرد . جواب جامعه‌ی ما نسبت به افرادی که در گذشته  جان نثارانه خدمت کرده‌اند چه خواهد بود ؟ قدر زحمات و شب نخوابیهای صاحبان ماشینها و راننده ها برای حفظ جان و سلامتی مسافران چگونه پاسخ داده می شود ؟ جا دارد بپاس بکار گیری نیروهای فعال و پیشرو در امر ارتباطات ؛ صداقت ، پاکدامنی و با دلی مملو از عاطفه و محبت به مسافران منطقه اورامانات ، تقدیر و تشکر بی شابه از این عزیزان بعمل بیاوریم ، باید از رانندگانی که سالها در امرحمل مسافران و سلامتی جان آنها در منطقه جوانرود و اورامانات بصورت شبانه روزی دریغ نور زیده‌اند به دیده احترام بنگریم انشاءاله ؛ تاریخ ازجمله دانش های ضروری و مهمی است که هر انسانی و هرجامعه ای بدان نیازمند می باشد ؛ بیشترمردم به بر خورداری از نعمت اطلاعات تاریخی و ارتباطات  نیازمند ند ؛ در اوایل نوجوانی فواید و اهمیت رشد و سعادت در تاریخ چندان بر انسانها معلوم  نمی گردد ؛ اما با گذشت زمان در اجتماع کم کم اهمیت زندگی تاریخی افراد نمایان میگردد ؛ که چگونه به جامعه کمک کرده‌اند ، ولی افسوس بعضی وقتها دیگر آن عزیزان در بین ما نیستند .

تـی بکوشه بـو ژیـان لـه کاری  پـاکـا  ـ   وه خت فـره س بـو خـه فتن لـه  ژیـری خـاکـا .

                                 * جوانرود  ـ  هدایت قادری   *

 

 

 



تاریخ : دوشنبه 31 خرداد‌ماه سال 1389 | 12:44 | چاپ | نویسنده: محی‌الدین | نظرات (0) (0 لایک)
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • هم نفس