میدیـــا رایــانه

مـرکز ارائـه کلیـه ی خدمـات کامپیوتـری

میدیـــا رایــانه

مـرکز ارائـه کلیـه ی خدمـات کامپیوتـری

حاج محمد شریف شریفی پدر حمل و نقل در اورامانات

حاج محمد شریف شریفی پدر حمل و نقل در اورامانات  

 وقتی به تاریخ ایران باستان می نگریم برای تلاش و تسکین آلام بشری ملتها، و همچنین حمایت زندگی و سلامتی انساها ، شهر سازی ؛ عمران و آبادانی ایجاد راههای ارتباطی باید به حکومت مقتدر کورش کبیر باید اشاره کرد. راهها در داخل ایران سابقه درخشان و طولانی دارد ، راه ابریشم و شاهی در دوران هخامنشیان تا به امروز که کشورهای شرقی و غربی از ایران قدرتمند و پهناور  را در می‌نور دیده . برای آسایش و استراحت، کاروانهای بازرگانی  ــ  زیارتی نیرو های نظامی در بین راهها  کار وانسراهای بزرگ ساخته بودند . تمدن ما ایرانیان به اکثر کشورهای پهناور و قدیمی برای مبادلات کالاها ، تمدنها و... به طور مستقیم و غیرمستقیم ارتباط داشته است ؛ راه آهن ؛ ضرب سکه و روزنامه وقایع اتفاقیه ؛ بنای دارالفنون و به طور کلی آشنای با فناوریهای جدید و نوین کشورهای پیشرفته دنیا مدیون امیر کبیر مخصوصاً درسالهای1300 ــ 1289  هجری بوده‌ایم . در دهه های اخیر ایران به سرعت از جامعه‌ای با ویژگیهای اقتصاد روستایی به اقتصاد صنعتی و به اجتماعات شهری تبدیل شده است . با ورود ابزار آلات پیشرفته در زمینه‌های مختلف و ... راههای ارتباطی جامعیت و پیچیدگی بیشتری پیدا کرده است . شهر جوانرود هم مانند بقیه شهرهای ایران برای رفع نیازها به راههای ارتباطی نیاز داشته است . در چه زمانی از راهها و وسایل حمل و نقل استفاده کرده است؟ پیش قدمان حمل و نقل در منطقه چه کسانی بوده‌اند؟ چه ماشینهای درآن زمان برای حمل و نقل در اختیار مردم قرارگرفته است ؟ چه خطراتی صاحبان امور نقلیه ها را تهدید می کرده است ؟ امنیت جاده ها چگونه بوده است؟ هنگام بارندگی " کولاک برف  و یخ بندان  " قطع خطوط راهها منطقه چگونه باز می شده است ؟با چه امکاناتی این راهها باز می شده است ؟ اولین فردی که در اورامانات مخصوصاً منطقه‌ی جوانرود اقدام  به خدمت رسانی به دیار محروم و ستم کشیده خود در دوران رژیم ستم شاهی کرده جناب حاج محمد شریف شریفی در جوانرود بوده است ؛ نامبرده متولد  1309 و مقیم جوانرود بوده است ، دارای 4 دختر و 4  پسر بوده است 

  پسرانش مانند پدر زحمتکششان به کار و تلاش در امر رانندگی و جابجا کردن مسافران عزیز از گذشته تا بحال مشغول خدمت و امرار معاش سالم بوده و هستند . اولین ماشینهای اتوبوس شورلت بنزینی که با هندل روشن می شده خریداری و تعداد مسافران و سرنشینان آن در  حمل و نقل 35 نفره بوده است ؛ درآن زمان دل هر مسافری را به خود جلب می کرده ؛ در طول فصول گرم کرایه کرمانشاه  ــ  جوانرود 15 ریال و در روستایی عایشه دول مسافران و کالاها پیاده و به وسیله ماشینهای کمنکار و حیوانات اهلی "  باربر " جابجا می شده ؛ همچنین در زمستانها کرایه بیست ریال و در روستای بنچله توقف و بار مسافران محترم و ... به همان شیوه حمل می شده است . اما با مشقت زیاد چون ما در ناحیه کوهستانی و در دامنه های رشته کوههای زاگرس ( شاهو ) با ارتفاع 1339 متر از سطح دریا قرار گرفته‌ایم ؛ که موجب بارندگی و سرمای بیش ازحد و خطرات حیوانات درنده مسافران را درآن زمان تهدید می‌نموده است ، گاهی ارتفاع برف به چند متر رسیده است ، حمل کالاها با ماشین های کمنکار مجهز به سیستم بکسل‌دار بوده تا هنگام کولاک برف و باران به تنه درختان یا ... برای نجات وسیله ها بسته شود ، بکسل ماشین را رو به جلو هدایت می نموده ؛ این روال از سال 1334 تا سال 1340 ادامه داشته ، عاقبت یکی از مسؤلین منطقه به نام رئوفی جاده شنی بیاشوش  ــ  جوانرود را به کمک قشرهای زجر دیده " کارگران " و همت مردم آن هم با وسیله های ابتدای و ... اقدام به احداث این جاده‌ی نه چندان مطلوب نمودند . مقداری از گرفتاری مردم منطقه کاسته شده و کالاها و ... در باربری ( مسافرخانه ) آقای شریفی در جوانرود اسکان داده می شده . بارها  کالای مسافران مدتها در انبار می مانده بدون دریافت پول . باز با تلاش شریفی تعاونی شماره 4  تهران  ــ  کرمانشاه  ــ  جوانرود با کرایه مسافری 8 تومان افتتاح  و به خدمات ویژه شبانه روزی خود ادامه داده و ورق زرین دیگری به آسایش و امنیت مردم منطقه افزوده اند ، مردم درآن برهه از زمان با فرهنگ غنی اسلامی خود داد و ستد و کالا های جدیدتر آشنا می شدند ؛ البته جوانرود درآن عصر و زمانه چند  خانواری بیش نبوده که توسط مردان بزرگی نمونه‌اش آقای شریفی و ... که با تجارت و بازرگانی شهرهای کوچک و بزرگ ایران حتی" کشور عراق " از طریق این مرد پر تلاشگر و ، خستگی ناپذیر مردم را به امرار معاش و با دیدن چیزهای تازه به زندگی امیدوارتر می‌ساخته است . بارها بوده  بعضی از مسافران در نیمه های شب در شهرها کوچک و بزرگ در داخل همین ماشینها مانند مسافر خانه تا صبح استراحت کرده‌اند . به راستی باید به صبر و برد باری افرادی که در گذشته و حال مشغول خدمتگذاری به مردم هستند تبریک گفت ، که با هر مسافری و رعایت نکردن شعونات بهداشتی می‌ساختند لبیک گفت . امنیت و بر خورد راننده ها در حمل مسافران به ویژه دانشجویانی که در شهرها مشغول به تحصیل بوده اند ، در آن زمان تا به حال زبان زد خوبیها بوده و هستند . مهمان نوازی و بزرگواری خانواده شریفی و جوانرودیها دل هر مسافری را به این دیار مانند آهن ربا به منطقه جذب می نموده است . به امید روزی که یادی از بزرگ مردان و شیر زنان و جوانانی که در زمینه های مختلف به شهر و منطقه‌ی خود خدمت کرده و می کنند انجام گیرد . جواب جامعه‌ی ما نسبت به افرادی که در گذشته  جان نثارانه خدمت کرده‌اند چه خواهد بود ؟ قدر زحمات و شب نخوابیهای صاحبان ماشینها و راننده ها برای حفظ جان و سلامتی مسافران چگونه پاسخ داده می شود ؟ جا دارد بپاس بکار گیری نیروهای فعال و پیشرو در امر ارتباطات ؛ صداقت ، پاکدامنی و با دلی مملو از عاطفه و محبت به مسافران منطقه اورامانات ، تقدیر و تشکر بی شابه از این عزیزان بعمل بیاوریم ، باید از رانندگانی که سالها در امرحمل مسافران و سلامتی جان آنها در منطقه جوانرود و اورامانات بصورت شبانه روزی دریغ نور زیده‌اند به دیده احترام بنگریم انشاءاله ؛ تاریخ ازجمله دانش های ضروری و مهمی است که هر انسانی و هرجامعه ای بدان نیازمند می باشد ؛ بیشترمردم به بر خورداری از نعمت اطلاعات تاریخی و ارتباطات  نیازمند ند ؛ در اوایل نوجوانی فواید و اهمیت رشد و سعادت در تاریخ چندان بر انسانها معلوم  نمی گردد ؛ اما با گذشت زمان در اجتماع کم کم اهمیت زندگی تاریخی افراد نمایان میگردد ؛ که چگونه به جامعه کمک کرده‌اند ، ولی افسوس بعضی وقتها دیگر آن عزیزان در بین ما نیستند .

تـی بکوشه بـو ژیـان لـه کاری  پـاکـا  ـ   وه خت فـره س بـو خـه فتن لـه  ژیـری خـاکـا .

                                 * جوانرود  ـ  هدایت قادری   *

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد