میدیـــا رایــانه

مـرکز ارائـه کلیـه ی خدمـات کامپیوتـری

میدیـــا رایــانه

مـرکز ارائـه کلیـه ی خدمـات کامپیوتـری

نقـش یک گیاه سمی در زندگــی انسانها

نقـش یک گیاه سمی در زندگــی انسانها

بهـار زنـدگـــــــی را بـا استعمال دخــــــانیـات ؛ به خــــــــزان تبدیـل نکنید.

تنباکو یک گیاه یک ساله با ارتفاعی تقریبی 1 تا 2 متراست که درمناطق گرم ومعتدل کره زمین رشد میکند وهمزمان با کشف قاره آمریکا توسط کریستف کلمب شناخته شده است؛ او در سال 1429 میلادی درمیان جزیره متوجه بومیانی شد که برگهای نوعی گیاه را به نام « تـوبـاک» به هم می پیچـندند و پس ازآتش زدن ؛ دود آن را در دهان می بلعیدند و از راه بینی بیرون میدهند؛ آنها از زهرآگین بودن شیره آن گیاه آگـاهی داشتند و همیشه مقداری از شیره آن را درصدف یا پوست نـارگیل به همراه داشتند تا هنگام نیاز دشمن خود را از پای در آورند؛ این گیاه برای مـردمـان قاره‌های دیگر نـاشناخته بود؛ که یک پزشک اسپانیایی به نام «فرانکسیسکو فرناندز » ازطرف فیلیپ دوم مأموریت یافت تا به آزمایش این گیاه به پردازد ؛ این امر باعث شد چند گونه ازاین گیاه برای کشت به اسپانیا که جنبه تحقیقاتی داشته آورده و بعدها به مناطق دیگر سرایت پیدا کرده است ؛ کلمه سیگار از  واژه اسپانیایی « سیگارو » گرفته شده که به معنی درکـاغذ پیچیدن است؛ که هر نخ سیگار از چهار جزء اصلی ؛ تـوتـون؛ کاغـذ و اسانس مواد نگهدارنده ؛ چسب و فیلتر؛ درست می کردند؛ متأسفانه زمان حمله پرتغالیها وانگلیسیها به آبهای نیلگون جنوب ایران این گیاه بد خیم را بین مردم اشاعه دادند ؛ که صدها عوارض نـاگـوار همراه این گیاه است .


 عوارض جسمانی:

انواع عفونتهای میکروبی وسرطانهای لب؛ دهان؛ حلق و حنجره؛ کبد و ریه؛ معده؛ روده؛ مثانه و رحم ؛ برونشیتهای مزمن که دود این مواد افیونی با خون ناسازگـاری بدی دارد؛ باعث از بین بردن سلولهای قرمز خون و... می شود؛ خطر ناتوانـی جنسی و ناتوانـی بارداری در زنـان؛ سقط جنین یا کمبود وزن و نـارس بـودن نوزادان؛ پـوکـی اتسخوانها وکم اشتهایی؛ عصبانیت وگرایش به مواد الکلی و محرکها خطرناک؛ باعث زرد وسیاه شدن دندانها وانگشتان؛ ضعف بینایی وچشایی ؛ دچار چین وچروکهای صورت ... می شوند.

 عوارض اجتماعی:

معمولاً اشخاص معتاد به سیگار و... در محیط‌های بسته‌ای مانند ماشینها؛ اتاقهای شخصی ومحل کار؛ سالنهای اجتماعات به کشیدن سیگار ومواد مخدر مبادرت می ورزند که با این عمل نه تنها موجب نارسایی و ناراحتی افراد میشوند؛ بلکه با توجه به محدودیت فضای تنفسی؛ سلامتی جامعه را در معرض آسیب قرار می دهند؛ ویک نوع آلـودگـی اجتماعی حادی ایجاد میکنند؛ چون افراد سیگاری تا80 درصد ودر اطرافیان خـود تا 23 درصد باعث مخـاطـره به انواع ناخوشیها « بلایا » می افتند؛ کمال هم نشینی درآنها اثر خواهد کرد.

 عوارض اقتصادی:

 ازنظر اقتصادی با کشیدن سیگار و تریاک بخشی از درآمد افراد صرف خرید این کـالای زیانبخش میشود؛ باتوجه به اینکه تولید وفروش این محصولات در سطح جهانی در انحـصار شرکتهای سرمایه داران بـزرگ است؛ باعث ازبین رفتن جسم وروان اموال مصرف کنندگان میشود؛ برای تولید این گیاه بخشی از بهترین زمین های کشاورزی به زیر کشت و پرورش با ابزارها مـدرن می رود .اگردرگذشته علم پزشکـی وعدم آگـاهی مـردم را از زیـان و ضررهای این مـواد دخـانـی چندانی نداشتنـد حـال با این همه رسانه‌هـای گـروهـی « سمعی وبصری » صدها ماده سمـی وعفونی خطـرناک با آنتی ژنـی؛ جهش زایی وسرطان زایی در تـوتون ومشتقات آن که سالانه حدود 10 میلیون ازبهترین افراد به کـام مرگ می روند؛ چـرا با دست خود مواد سمی مثل :نیکوتین و منو اکسیدکربن؛ تار«قطران» وگـاز آمونیاک؛ استون وکـادمیوم؛ دوده یا قیر و بطور کلی 400 مـاده شیمیایی وارد تن و روان خود؛ خانواده ها وجامعه اقدام می کنند؛ حتی بعضی ها می گویند هیچ چیزی لذت بخش تر ازکشیدن یک نخ سیگار بعد از یک وعده  غذا یا یکروز خسته کننده نیست. تا که خفتیم همه بیدار شدند؛ تا که مردیم همه یار شدند؛ قدر آن شیشه بدانید که هست نه آن موقع که افتاد وشکست. بیایید برای ترک این موادهای مست وسرکننده و افیونی تصمیم جدی بگیرید ؛ تاریخی برای شروع ترک تنظیم نمایید؛ طلب یاری کنید ؛ شرط وپیمان ببندید ؛ روش زندگی خود را تغییر و عادت دیگری را جایگزین نمایید؛ رخت ولباس دخـانیات را از تن بیرون کنید؛ مقاوم شوید و به خودتان پاداش دهید ؛ از محصولات طبی کمک بگیرید؛ ازافراد ومکانهای سیگاری دور شوید؛ ورزش و برنامه غذایی منظمی داشته باشید.این مراحل را آهسته طی کنید؛ براستی زندگی بعضی از کسانیکه کـارشان از کشیدن سیگار گذشته و آلوده به مواد مخـدرشده اند از نزدیک مشاهده کرده‌اید؟به این بیماران کمک کنیم؛ دستشان بگیریم تا از شر این هیولای نابکار نجات یابند. به درستی ایفای نقش دلسوزانه نسبت به همه فرزندان جامعه انجام دهیم؛ کاش دوستی آدم ها مثل رفاقت چشم ودست بود؛ وقتی دست زخم میشه چشم گریه میکنه ؛ وقتی چشم گریه میکنه دست اشکاشو پاک میکنه . پیامبر اکرم (ص) فرموده : سلامتی بالاترین نعمت هاست. بیایید با ترک مواد مخرب گـامی به سوی زندگی جدید وسالمتر و آینده‌ای روشنتر بردارید وپاکت سیگار و مواد مخدر را دور بیاندازید ؛ آنرا مـانند دوستان نـابـاب دشمن بپندارید« تـا تـوانـــی بگـریـز زیــار بــد؛ یـاربـد بدتر بود ز مار بد، مار بد تو را بر جان زند، یار بد بر جان و ایمان زند» فرار ازبعضی انسانها سخت تر از دست حیوانات درنده است.

 هـدایت قـادری * جوانرود

منابع: کتابهای امدادونجات؛ کتابهای مشاوره خانواده؛ اینترنت ومقالات؛ گفتگوبا صاحب نظران ؛ مشاهده در هنگام مداوا بعضی از این بیماران که مدت چندین سال درمنطقه به عنوان مربی در امر امدادونجات هلال احمر وامورات پزشکی درمطبها انجام وظیفه نموده ام.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد