میدیـــا رایــانه

مـرکز ارائـه کلیـه ی خدمـات کامپیوتـری

میدیـــا رایــانه

مـرکز ارائـه کلیـه ی خدمـات کامپیوتـری

بیستون جاذبه‌ای در استان کرمانشاه

بـیستـون درشمال غـربــی کـرمـانشاه

بیستون نام یک تپه صخره‌ای در شمال بیستون که یک راه پر رفت و آمد و محل عبور کاروانها ی زیارتی ، تجارتی ، قشونهای نظامی از بابل و بغداد به سوی کوههای سر به فلک کشیده زاگرس و استان  هگمتانه " همدان " امروزی بوده است ، که فاصله این محل بسیار قدیمی و باستانی تا شهر کرمانشاه حدود 32 کیلومتری شرق این شهر قرار دارد، نام یک روستای بزرگی در نزدیکی این صخره بزرگ " بیستون " می‌نامند، که در قدیم قوم پارسیان این کوه را بغستان و بگستان، بهستان، بهستون یعنی محل خدایان و فرشتگان نام برده‌اند، بیستون به علت شرایط خاص جغرافیایی که داشته است همیشه از آغاز زندگی انسانها و موجودات تا به امروز مورد توجه حکمرانان و مردم ( کشاورزان، دامداران ، باستان شناسان ... ) بوده و

آثاری از هر دوره‌ای از تاریخ را در خود جای داده است ، امروزه در محوطه تاریخی بیستون بطول تقریبی شش کیلومتر و عرض 4کیلومتر آثاری از دورانهای قبل از تاریخ بشریت تا به امروز در خود جای داده است، که آثارهای زیادی درموزه ها ایران، فرانسه و دیگر کشورهای دنیا به ثبت رسیده است، مشهورترین اثر باستانی در ایران کهن مخصوصا کتیبه برجسته داریوش کبیر در بسیتون کرمانشاه می باشد، که به نخستین سال فرمانروایی داریوش بزرگ از زبان خود او به وقایع می پردازد، می توان نوع خط میخی پارسیان که به سه زبانه درسنگ نبشته بیستون، خوراک، پوشاک ، مسکن و طرز آرایش سر و صورت مردم و نظامیان ، اعتقادات مذهبی مردمانی با تاریخی دیرینه روشن2500ساله بزرگترین امپراطوری هخامنشیان، که داریوش اکثرا در ایام زندگی خود مشغول جنگ با شاهان دروغین سپری کرده است پی برده و اطلاعات ارزشمندی را بدست آورد، در این نقش مشهور و بر جسته نگاره داریوش و اسیران جنگی در سطحی عمودی به ارتفاع تقریبی چهارمتر و عرض شش متر که داریوش با لباسی فاخر پارسی و با ریشی آشوری، افسری کنگره دار بر سر گذاشته، داریوش در چند مرحله بیانیه تاریخی خود را که نخستین اثر تاریخی مکتوب ایرانیان است تکمیل کرده که امروزه در متن سنگ نبشته بیستون به عنوان یادگار برای نسل ها به جای مانده است؛

متن های این حجاریها : پارسی باستان ، بابلی و ایلامی و متن ترجمه آرامی پارسی که به صورت دستور العمل برای اطلاع رسانی ساتراپی های گونا گون به جاهای دور و نزدیک ارسال شده است ، نشانه با هوشی و زیرکی داریوش را برای شرح حال وقایع مهم تاریخی کشور خود در دامنه کوهها حجاری و نبشته های برای نسلهای بعد به ثبت رسانده است، تا از شکستها و پیروزیهای گذشته‌گان خود درس بیاموزند ، امروزه در مصر و بابل هم قطعه های از این نبشته و نگاره ها از این آثار به جا مانده بدست آمده است، داریوش سفارش زیادی برای نگهداری این آثارها کرده است تا ازگزند دشمنان و انسانهای ناباب ، گذر زمان و فرسایش های ناشی از بارا ن و برف ، بادها و... ؛ داریوش از دانای و توانمندی خود برای ماندگار بودن این کتیبه ها ، بعد از اتمام کار وقایع  " جنگها وافتخارات خود وسپاهی‌انش  ...  " دستور داده که زیر این بنای اعظیم و زیبا را بتراشند تا بعد ها در امان بماند ، متاسفانه در چند قرن اخیر توسط اجنبیها و مستشاران خارجی ، مخصوصا در زمان جنگ دوم جهانی توسط نیروهای متخاسم خسارات زیادی به این نبشته وارد شده است،

 افلاطون : ایرانیان از بهترین دبیران وآموزگاران برای تعلیم و تربیت فرزندان خود استفاده می کردند تا در هفت سالگی اسب سواری بیاموزند ، دلیری و راستگوی بیاموزند ، دروغ را بزرگترین گناه می دانستند ، به دیگران و همسایگان احترام می گذاشتند ، سفره‌های رنگین می کشند ( صدقه وخیرات ) هم می دهند ، بت پرس نیستند ،  وقتی حیوانی را ذبح کنند با خدای خود راز و نیاز ( دعا ) می خوانند، ایرانیان با گفتار و کردار عدالت خواهی و راست کرداری و نیک اندیشی را گسترش می دهند .

* جوانرود ـ  هدایت قادری *

 منابع : مجموعه تاریخ ایران باستان ( هخامنشی ها ) دکتر اردشیر خدادیان ، تاریخ سلاطین هورامان قاضی عبدالله شیدا ( مردوخی ) اطلاعات عمومی نوین ( مشاهیر جهان، جغرافیا، تاریخ ... ) سید عباس حسینی لردگانی ، نشریات و سایتهای اینترنت  ... ؛

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد