مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در مورخه دسامبر 1979 موردپذیرش واقع گردید.مطابق ماده30 قانون اساسی، ارائه تعلیم و تربیت رایگان از اهم وظایفدولت به شمار می رود.
بنابر ماده قانون مذکور دولت ملزم به فراهم آوردن تسهیلات مورد نیاز شهروندان جهت برخورداری از آموزش رایگان تا پایان آموزش متوسطه می باشد.دولت همچنین مسئولیت توسعه آموزش عمومی رایگان بهمنظور دستیابی بهخود کفایی را عهده دار می باشد. درجمهوری اسلامی ایران دولت در قبال توسعه آموزش وپرورش مسئول بوده و وزارت آموزش و پرورش با نیت نیل به هدف فوق فعالیت می نماید. استراتژیهای اساسی آموزشی و پرورشی کشور در چهار چوب برنامه های توسعه اول و دوم طی سالهای دهه 1990 سازماندهی شده ، واین درحالیست که اتخاذتصمیمات عمده حوزه آموزش بر عهده کابینه و شورای عالی آموزش وزارت آموزش و پرورش می باشد.با توجه بهدامنه گسترده فعالیتهای وزارت آموزش و پرورش درحوزه (( آموزش همگانی )) شورای مذکور به پذیرش سیاستگذاری کلان برنامههای آموزشی شامل تصمیم گیری وتعیین تاکتیکهای عمومی (( آموزش همگانی )) طی دهه 1990 مبادرت نمود. شورای عالی وزارت آموزش و پرورش که در1979 تشکیل یافت از تعداد 17 عضو برخوردار می باشد که با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و حکم قانونی رئیس جمهور منصوب میگردند. علاوه بر اینچندین مرکز هماهنگی در جهت ارائه(( آموزش همگانی )) به شهروندان فعالیت دارند که از آن جمله میتوان به (( دپارتمان آموزش ))، (( دپارتمان پرورش)) ، (( دپارتمان برنامه ریزی )) ، (( سازمان تحقیقات و برنامه ریزی های آموزشی ))، ((سازمان نو سازی و توسعه مدارس ))، (( سازمان آموزش و پرورش استثنایی ))و (( اداره آموزش عمومی)) اشاره نمود.مسوولیت اصلی نهادهای مذکور ارائه لوایح قانونی آموزش همگانی بهشورای عالی وزارت آموزش و پرورش بر اساس توصیهها و پیشنهادات ادارات تحت سرپرستی و همچنین ادارات عمومی وزارت آموزش و پرورش مستقر درمراکز استانها می باشد.گفتنی است که لوایح قانونی فوق پس از تصویب شورای عالی آموزش و پرورش، قانونی و لازم الاجرا می گردند. ادارات عمومی وزارت آموزش و پرورش مستقر درمراکز استانها که تحت نظارت و هماهنگی دپارتمانها و سازمانهای مربوطه فعالیت می نمایند به اجرای قوانین مصوب مبادرت مینمایند. معاونین آموزشی وکارشناسان ارشد آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به تشکیل جلسات جداگانه6 ماه یکباردرجهت ارزیابی فعالیتهای جاری ونظارت بر روند پیشرفت آموزش همگانی مبادرت مینمایند.نتایج جلسات و استراتژیهای طراحی شده جهت ارزیابی اهداف آموزش همگانی بهدپارتمانها و مراکز تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش ارسال می گردد.
ادامه مطلب ...هـر خـوردنـی غــذا نیســت وجـود بــه آن رضــا نیســت
غــذا را بـایــد شنــاخــت بـه هـر چـیــزی دل نبـاخـت
اگـر چـــاقـی یــا لاغـــر کـم خـــونـی یـا مـیـادسـر
مــزهش بـاشـــه اوعـالــی بـدان بـعـداً مــینــالــی
ایــن جـــدول را ببـینیـــد غــذا را خــوب بـچـیـنـیـد
خــوراکهــای خطـــرنـاک ز وجــودت شـــود پــــاک
ز امین وکیلی هدیه برای عمـوم تا آشنا باشی شما با خوراک و با سموم
ادامه مطلب ...شعری در مقام و الای شخصیت زن
ساقی لب تشنگان باده بنوشان بمن
نقـش یک گیاه سمی در زندگــی انسانها
بهـار زنـدگـــــــی را بـا استعمال دخــــــانیـات ؛ به خــــــــزان تبدیـل نکنید.
تنباکو یک گیاه یک ساله با ارتفاعی تقریبی 1 تا 2 متراست که درمناطق گرم ومعتدل کره زمین رشد میکند وهمزمان با کشف قاره آمریکا توسط کریستف کلمب شناخته شده است؛ او در سال 1429 میلادی درمیان جزیره متوجه بومیانی شد که برگهای نوعی گیاه را به نام « تـوبـاک» به هم می پیچـندند و پس ازآتش زدن ؛ دود آن را در دهان می بلعیدند و از راه بینی بیرون میدهند؛ آنها از زهرآگین بودن شیره آن گیاه آگـاهی داشتند و همیشه مقداری از شیره آن را درصدف یا پوست نـارگیل به همراه داشتند تا هنگام نیاز دشمن خود را از پای در آورند؛ این گیاه برای مـردمـان قارههای دیگر نـاشناخته بود؛ که یک پزشک اسپانیایی به نام «فرانکسیسکو فرناندز » ازطرف فیلیپ دوم مأموریت یافت تا به آزمایش این گیاه به پردازد ؛ این امر باعث شد چند گونه ازاین گیاه برای کشت به اسپانیا که جنبه تحقیقاتی داشته آورده و بعدها به مناطق دیگر سرایت پیدا کرده است ؛ کلمه سیگار از واژه اسپانیایی « سیگارو » گرفته شده که به معنی درکـاغذ پیچیدن است؛ که هر نخ سیگار از چهار جزء اصلی ؛ تـوتـون؛ کاغـذ و اسانس مواد نگهدارنده ؛ چسب و فیلتر؛ درست می کردند؛ متأسفانه زمان حمله پرتغالیها وانگلیسیها به آبهای نیلگون جنوب ایران این گیاه بد خیم را بین مردم اشاعه دادند ؛ که صدها عوارض نـاگـوار همراه این گیاه است .