میدیـــا رایــانه

مـرکز ارائـه کلیـه ی خدمـات کامپیوتـری

میدیـــا رایــانه

مـرکز ارائـه کلیـه ی خدمـات کامپیوتـری

خواص ولحظه های تاریخی جـوانـرود

خواص و لحظه‌های تاریخی جـوانـرود

 

مطالعه آثار و دست نوشته های به جامانده(علم تاریخ و میراث مکتوب) از اندیشمندان، حاکمان عدالت پرور؛ نوابغ و مشاهیرکورد برای عموم مردم خصوصاً نسل آینده ساز؛ جوانان فرهیخته و فرهنگ دوست ضروری است؛تا آثارعلمی؛ ادبی؛ فکری و تاریخی اندیشمندان ایران و جــوانــرودیها بدانند نیاکانشان ازچه پیشینه تمدنی و مبارزات درخشانی برخوردار بوده‌اند؛ چگونه می اندیشیده و می زیستند. اهل قلم تمامى نیازهای بشر را مورد توجه و مطالعه قرار می دهند و مى کوشند به نحوى روشن و جامع از پند ها و ... سخن بگویند ، در هر منطقه‌ای وکشوری با یک نگاه مردم به دو طبقه تقسیم می شوند افرادی که از روی تفکر؛ عقلانیت و استدلال تصمیم می گیرند، موضعات را دنبال میکنند و عقلانیت را بر احساسات ترجیح می دهند به خواص معروفند؛ جامعه را به سوی علم، پیشرفت و عدالت هدایت و رهبری کنند ؛گروه دیگری هم جو و فضای وقت و زمان را می سنجند و دنبال جریانات؛ ناخواسته حرکت می کنند نتیجه و عواقب و مسیر را کمتر مشاهده میکنند؛ بیشتر تابع احساساتند به عوام معروفند؛ حال هر واقعه تاریخى داراى یک زمان وقوع و یک اسطوره خاصی است . آری هر طایفه و ملتى داراى پند و افسانه‌هاى است که اگر چه دراین عصر مکتوب هستند اما در گذشته به صورت شفاهى و سینه به سینه بوده است. ؛ اندیشه ها؛ دیدگاها؛ سرگذشت‌ها و به طور کلى دست آوردهای دینی، ملی و فرهنگى آن قوم و عشیره بوده و براى سالیان زیادی نسل به نسل منتقل و حفظ شده است. طوایف و ملتها در سر نوشت خود نقش اساسی دارند،تاریخ مردم جوانرود داستانها و مبارزات شجاعانه زیادی در ورد زبانها دارد، فرهنگ غنی و اصیل و نجابتشان نشانه کورد و ایرانی بودنشان بوده و هست. 

ادامه مطلب ...

حاج محمد شریف شریفی پدر حمل و نقل در اورامانات

حاج محمد شریف شریفی پدر حمل و نقل در اورامانات  

 وقتی به تاریخ ایران باستان می نگریم برای تلاش و تسکین آلام بشری ملتها، و همچنین حمایت زندگی و سلامتی انساها ، شهر سازی ؛ عمران و آبادانی ایجاد راههای ارتباطی باید به حکومت مقتدر کورش کبیر باید اشاره کرد. راهها در داخل ایران سابقه درخشان و طولانی دارد ، راه ابریشم و شاهی در دوران هخامنشیان تا به امروز که کشورهای شرقی و غربی از ایران قدرتمند و پهناور  را در می‌نور دیده . برای آسایش و استراحت، کاروانهای بازرگانی  ــ  زیارتی نیرو های نظامی در بین راهها  کار وانسراهای بزرگ ساخته بودند . تمدن ما ایرانیان به اکثر کشورهای پهناور و قدیمی برای مبادلات کالاها ، تمدنها و... به طور مستقیم و غیرمستقیم ارتباط داشته است ؛ راه آهن ؛ ضرب سکه و روزنامه وقایع اتفاقیه ؛ بنای دارالفنون و به طور کلی آشنای با فناوریهای جدید و نوین کشورهای پیشرفته دنیا مدیون امیر کبیر مخصوصاً درسالهای1300 ــ 1289  هجری بوده‌ایم . در دهه های اخیر ایران به سرعت از جامعه‌ای با ویژگیهای اقتصاد روستایی به اقتصاد صنعتی و به اجتماعات شهری تبدیل شده است . با ورود ابزار آلات پیشرفته در زمینه‌های مختلف و ... راههای ارتباطی جامعیت و پیچیدگی بیشتری پیدا کرده است . شهر جوانرود هم مانند بقیه شهرهای ایران برای رفع نیازها به راههای ارتباطی نیاز داشته است . در چه زمانی از راهها و وسایل حمل و نقل استفاده کرده است؟ پیش قدمان حمل و نقل در منطقه چه کسانی بوده‌اند؟ چه ماشینهای درآن زمان برای حمل و نقل در اختیار مردم قرارگرفته است ؟ چه خطراتی صاحبان امور نقلیه ها را تهدید می کرده است ؟ امنیت جاده ها چگونه بوده است؟ هنگام بارندگی " کولاک برف  و یخ بندان  " قطع خطوط راهها منطقه چگونه باز می شده است ؟با چه امکاناتی این راهها باز می شده است ؟ اولین فردی که در اورامانات مخصوصاً منطقه‌ی جوانرود اقدام  به خدمت رسانی به دیار محروم و ستم کشیده خود در دوران رژیم ستم شاهی کرده جناب حاج محمد شریف شریفی در جوانرود بوده است ؛ نامبرده متولد  1309 و مقیم جوانرود بوده است ، دارای 4 دختر و 4  پسر بوده است 

ادامه مطلب ...

تغذیه سالم

تغذیه سالم

در این صفحه شما با تاثیر شگفت انگیز لبنیات، بر سلامتی جسم و روان خود بیشتر آشنا می شوید، شاید بعد از مطالعه این بخش ،روی عادات غذایی روزانه خود یک "تجدید نظر کلی" بکنید! شیر و انواع مشتقات آن، شاید تنها غذای طبیعی و کامل باشند که مجموعه کاملی از نیازهای بدن انسان در هر سنی را تامین می کنند . با نگاهی اجمالی به جدول زیر می توان اینگونه نتیجه گرفت که توصیه کارشناسان علم تغذیه مبنی بر لزوم مصرف 3 لیوان شیر در سنین کودکی، نوجوانی و کهنسالی و 2 لیوان شیر در دوران میانسالی پر بیراه نیست .

ترکیبات شیر

عوارض کمبود

 B12 ویتامین

کم خونی ( در مورد حاد کم خونی کشنده )

کلسیم

نرمی و پوکی استخوان ، خرابی و فساد دندان ها ، عدم رشد کافی

فسفر

عوارض مشابه کمبود کلسیم

 B2 ویتامین

وقفه در ترمیم ترک گوشه دهان ، پوسته شدن اطراف دهان ، تحریک چشم 

پروتئین

سوء تغذیه ، تورم بدن ، تحریک عضلات و بی حسی

ید

بزرگ شدن غده تیروئید ( بیماری گواتر)

پتاسیم

افزایش فشار خون

منیزیم

افزایش تحریک پذیری ، بیهوشی

نیاسین

خستگی ، کم اشتهایی ، اختلالات عصبی

B6 ویتامین

ناراحتی های پوستی ، خستگی

روی

عدم رشد کلی ، کم خونی

اسید فولیک

کم خونی ، در دوران حاملگی تولد زودرس ، تولد نوزاد کم وزن

B1 ویتامین

بی اشتهایی ، کندی رشد ، خستگی ، گیجی

ویتامین

کندی رشد ، ناراحتی پوستی ، کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری های عفونی ، شب کوری

ویتامین 

وقفه در رشد کودک و در موارد شدید خونریزی زیرپوستی و تورم لثه ها

ویتامین 

نرمی استخوان ( راشیتیسم ) ، پوکی استخوان ، فساد دندان


ادامه مطلب ...

هنر گفتـگو

هنر گفتـگو

 

به ندرت تجربه‌ای لذت‌ بخش‌تر از این است که حرف مبهمی را بزنید و بدانید همسرتان دقیقاً منظور شما را می‌فهمد.

توانایی در صحبت خودمانی با استفاده از ایما و اشاره و حرکات صورت نشانه صمیمیت است. گفتگویی که پایان خوش دارد نشان دهنده روابط صمیمانه می‌باشد زیرا طرفین می‌دانند که دیگری چه می‌گوید و تدریجاً از اینکه می‌توانند آزادانه حرف بزنند و منظور یکدیگر را بفهمند، لذت می‌برند. آهنگ گفتگو در این شرایط نرم و ملایم است.

با هم حرف زدن باعث آگاهی از یکدیگر است، البته صحبت با یکدیگر در اوایل ازدواج که هر دو تنها هستند یا نسبت به هم عشق و جاذبه دارند کافی نیست، بلکه زمانی که گرفتار مشکلات زندگی، فرزندان و دیگر مسائل پیرامون خود هستند اهمیت دارد. اگر حرف زدن به قصد چاره اندیشی و حل مسئله باشد ممکن است در آغاز منجر به بحث و جدل شود اما در نهایت فاصله را نزدیک می‌کند و ارتباط را سامان می‌بخشد، اما لذت گفتگو در فضای آلوده به شکایتها و گله‌گذاری‌های خشم‌آگین و سوء تفاهم‌ها گم می‌شود.

ادامه مطلب ...

شهـر زیـبا و شـهروندمسؤل

شهـر زیـبا و شـهروندمسؤل

   شما وقتی محیط  منزل خود را تمیز می بینید احساس لذت می برید ؛ هنگامی که ازکوچه یا خیابان تمیزی میگذرید احساس خوشحالی می کنی ؛ وقتی در یک پارک زیبا به درختان و گلهای شاداب نگاه میکنید آرامش خاطر بیشتری می یابید همه این حالتها به این دلیل است که شما به پاگیزگی و زیبایی محیط زیست نیاز دارید. این نیاز شما و هرانسانی را و ادار می کند که محیط خود را  پاک و تمیز نگه دارد ، برای تمیز و زیبا سازی محیط  زندگی ؛ شهرداری و سازمان حفاظت محیط زیست نمونه‌ای از این سازمانها هستند . چگونه می توانیم طبیعت را به درون محیط زندگی خویش بیاوریم ؟ آیا محله ؛ روستا یا شهری که درآن زندگی میکنیم خانه‌ی ما به حساب نمی آیند ؟ اگر نظافت کوچه‌ها ـ محله ها و خیابانها برعهده ما بود با چه مشکلاتی مواجه می شدیم ؟ وظیفه ما درحفظ  و نگهداری پدیده های شهری و طبیعت اطراف خود چیست ؟ وظایف ما درمقابل زیبا سازی شهر چیست ؟ بیایم از نگهداری اشیاء و حیوانات درکنار منازل خودداری کنیم ؛  درخیابانها ـ کوچه ها و گذرگاهها ، وسیله های  نقلیه خود را درجای مناسب توقف یا پارک نمایم ،  هنگام فراغت و مسافرت در جاهای عمومی « پارکها ، سرویسهای بهداشتی ،  مدارس و مساجد ... » بهداشت وشؤنات اخلاقی واسلامی را مراعات نماییم ....

ادامه مطلب ...