میدیـــا رایــانه

مـرکز ارائـه کلیـه ی خدمـات کامپیوتـری

میدیـــا رایــانه

مـرکز ارائـه کلیـه ی خدمـات کامپیوتـری

هنر گفتـگو

هنر گفتـگو

 

به ندرت تجربه‌ای لذت‌ بخش‌تر از این است که حرف مبهمی را بزنید و بدانید همسرتان دقیقاً منظور شما را می‌فهمد.

توانایی در صحبت خودمانی با استفاده از ایما و اشاره و حرکات صورت نشانه صمیمیت است. گفتگویی که پایان خوش دارد نشان دهنده روابط صمیمانه می‌باشد زیرا طرفین می‌دانند که دیگری چه می‌گوید و تدریجاً از اینکه می‌توانند آزادانه حرف بزنند و منظور یکدیگر را بفهمند، لذت می‌برند. آهنگ گفتگو در این شرایط نرم و ملایم است.

با هم حرف زدن باعث آگاهی از یکدیگر است، البته صحبت با یکدیگر در اوایل ازدواج که هر دو تنها هستند یا نسبت به هم عشق و جاذبه دارند کافی نیست، بلکه زمانی که گرفتار مشکلات زندگی، فرزندان و دیگر مسائل پیرامون خود هستند اهمیت دارد. اگر حرف زدن به قصد چاره اندیشی و حل مسئله باشد ممکن است در آغاز منجر به بحث و جدل شود اما در نهایت فاصله را نزدیک می‌کند و ارتباط را سامان می‌بخشد، اما لذت گفتگو در فضای آلوده به شکایتها و گله‌گذاری‌های خشم‌آگین و سوء تفاهم‌ها گم می‌شود.


 

چرا صحبت‌های دلنشین از دست می‌روند؟

شیوه‌های نامناسب گفتگو به مرور باعث انباشته شدن سوءتفاهم‌ها می‌شود، آهنگ دلپذیر گفتگو را تغییر می‌دهد و گاهی به مرحله‌ای می‌رسد که نتیجه ساده‌ترین مکالمات سوء تعبیر، خشم، شکایت و می‌شود.

 

چرا زن صحبت می‌کند؟

ـ زن به منظور کسب احساس بهتر و تمرکز بیشتر هنگام ناراحتی صحبت می‌کند و انتظار ارائه راه‌حل ندارد.

ـ زن به منظور ایجاد صمیمیت از طریق مطرح کردن احساسات درونی‌اش صحبت می‌کند.

 

چرا مرد سکوت می‌کند؟

گاهی به همان دلایلی که زن شروع به صحبت می‌کند، مرد سکوت اختیار می‌کند.

ـ مرد سکوت می‌کند تا آنچه را که می‌خواهد بر زبان آورد بفهمد (تجزیه و تحلیل کند).

ـ مرد هنگام ناراحتی سکوت می‌کند تا خودش را دوباره پیدا کند، اما نگران آن است که صمیمیت بیش از اندازه موجب سلب قدرت او شود.

بی‌جهت نیست که بدون شناخت اساسی این تفاوتها و نیازها شاهد زوجهایی هستیم که درگیر تنشها و اختلافهای زیادی در روابط زناشویی خویش هستند.

زن باید این نکته را بداند که مرد را در زمانی که آمادگی صحبت کردن ندارد نباید وادار به حرف زدن کند. مرد وقتی سکوت می‌کند و می‌خواهد تنها باشد معمولاً احساساتش جریحه‌دار شده و یا زیر فشار روحی است و می‌کوشد تا به تنهایی مشکل خویش را حل کند. کمک زن در چنین شرایطی پیامد منفی و نامطلوب در پی‌ دارد لذا:

ـ سعی نکنید با ارائه راه‌حل درصدد کمک به حل مشکل او باشید.

ـ تلاش نکنید با پرسش درباره احساساتش با او همدردی کنید.

ـ نگران حال او نباشید و برای او تأسف نخورید.

ـ به کاری بپردازید که با انجام آن احساس خوبی پیدا کند (مانند مطالعه، تماشای تلویزیون و ).

مرد از زنش انتظار دارد که مطمئن باشد او می‌تواند ناراحتی‌اش را برطرف کند، این اعتماد و اطمینان که مرد می‌تواند از پس مشکلش برآید، برای غرور و شرافت و عزت نفس مرد بسیار اهمیت دارد.

عمده‌ترین انتقاد زن در روابط زناشویی خویش عبارت است از اینکه: (( احساس می‌کنم کسی به حرف من گوش نمی‌دهد)). مرد تصور می‌کند که اگر بتواند حرفهای همسرش را تکرار کند، در واقع حرفهای او را شنیده و به آن توجه داشته است اما اگر مرد واقعاً حرف همسرش را بفهمد بعد از آن کمتر با یکدیگر جر و بحث خواهند کرد و می‌تواند به گونه‌ای مثبت به او پاسخ دهد. وقتی زن و مرد درصدد جر و بحث با یکدیگر بر می‌آیند معمولاً حرف یکدیگر ا درست برداشت نمی‌کنند، در چنین شرایطی این نکته اهمیت دارد که درباره آنچه از یکدیگر می‌شنوند، خوب فکر کنند و مفهوم واقعی حرف هم را هم درک کنند.

ارتباط خوب نیازمند مشارکت دو جانبه است. مرد باید درک کند که وقتی زن لب به شکایت باز می‌کند معمولاً قصدش آن است که خستگی و ناراحتی خود را از طریق صحبت کردن درباره آنها کاهش دهد. زن باید به نحوی این موضوع را به شوهرش منتقل کند که گرچه شکایت می‌کند، اما در واقع این شکایت توأم با تقدیر و تشکر از اوست. نیازی نیست که زن برای حمایت از شوهرش احساسات خود را سرکوب کند یا حتی تغییر دهد بلکه باید آن را به شکلی بیان کند که شوهرش احساس نکند مورد حمله، اتهام یا سرزنش و ملامت او قرار گرفته است.

هنر گوش دادن:

وقتی مرد یاد بگیرد که به احساسات زن گوش دهد و آنرا درست تفسیر و برداشت کند ارتباط آسان‌تر انجام می‌گیرد، هنر گوش دادن مانند هر هنر دیگری نیازمند تمرین و تکرار است. با توجه به این که گوش دادن مهارتی مهم است و باید آنرا تمرین کرد اما در بعضی از روزها مرد چنان حساس یا زیر فشار است که نمی‌تواند مقصود مورد نظر سخنان همسرش را درک کند در چنان مواقع مرد نباید جهت شنیدن سخنان همسرش تلاش کند در عوض با مهربانی می‌تواند بگوید: ((الان زمان مناسبی برای حرف زدن با من نیست، در فرصت دیگری با هم صحبت خواهیم کرد)). شیوه بیان این جمله باید احترام‌آمیز باشد و همسرتان احساس کند واقعاً دوست دارید به حرفهای او گوش بدهید و فقط درحال حاظر این آمادگی را ندارید. درنظر گرفتن فرصتی برای درک منظور واقعی گفته‌های شریک زندگیتان ضروری است اگرچه این کار نیازمند تمرین و تکرار است اما ارزش دارد. گوش دادن به حرف و سخن دیگری و تمرکز کردن روی آن موجب شناخت بیشتر و رفع کج خیالی‌ها می‌شود.گاهی خوب توجه نکردن و سئوال نکردن سبب باورهای غلطی می‌شود که شاید ذهن طرف مقابل هرگز در اندیشه آن نبوده است.

خوب گوش دادن به صحبتهای طرف مقابل و توجه به آنچه دیگری توجه دارد، نگاه در چشمها به هنگام گفتگو باعث می‌شود ارتباط خوب برقرار شود و از بسیاری از سوءتفاهم‌ها جلوگیری شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد