میدیـــا رایــانه

مـرکز ارائـه کلیـه ی خدمـات کامپیوتـری

میدیـــا رایــانه

مـرکز ارائـه کلیـه ی خدمـات کامپیوتـری

آیا مذهب زائیده ترس است؟

آیا مذهب زائیده ترس است؟

قرآن مقدس با هرگونه ترس بی‌جا مبارزه می‌کند و سعی دارد که انسان از هیچ قدرتی نترسد، فقط در برابر عظمت قدرت مطلقه‌ی ذات پروردگار کرنش و تعظیم کند و از قدرت او بترسد. اینک به آیه‌ی زیر توجه کنید:

((آنانکه به عهد خدا وفادارند و پیمان الهی را نمی‌شکنند و آنچه را که امر فرموده است اطاعت می‌کنند از خدا می‌ترسند و از سختی عذاب و حساب الهی بیم دارند)) (س آل‌عمران آیه 139). بنابراین شخص متدین و پایبند به مذهب از هیچ قدرتی بیم و واهمه‌ای ندارد جز خدا. البته ترس از خدا حقیقت ترس از اعمال خود انسان است باید از انعکاس اعمال خود بترسد زیرا خداوند براساس عدل و داد حکومت می‌کند و کوچکترین عمل خیر و شری از نظر او پنهان نخواهد ماند پس ترس او درست مانند ترس از قاضی یا حاکمی که در واقع ترس از قانون و عدالت است می‌باشد و از ذات مقدسش به عنوان خدا ترسی ندارد. فقط از عدالت او که براساس اعمال ما حکم می‌کند باید ترسید و این ترس هم معقول است. در اینجا باید طرفداران عقیده‌ی مذهب زائیده‌ی ترس است پرسید آیا ممکن است ترس عامل پدید آمدن مذهب باشد ولی در عین حال مذهب باعث پیدایش خود بجنگد؟

به عبارت دیگر آیا باورکردنی است که مذهب با علت بقایی خود مبارزه کند؟ اگر اندکی منصفانه قضاوت کنیم می‌بینیم امکان ندارد که ترس عامل پیدایش مذهب باشد ولی در عین حال با آن مبارزه می‌کند. اگر مذهب زائیده‌ی ترس باشد نمی‌بایست با او جنگید بلکه ترس را تشدید کند و مردم را ترسو، ضعیف و ناتوان در مقابل طبیعت بار آورد بنابراین پیداست که مذهب به هیچ‌وجه نمی‌تواند زائیده‌ی ترس باشد این فطرت و سرشت خداپرستی انسان است که بوسیله‌ی انبیا و پیامبران در قالب مذهب شکل گرفته و مذهب را پدید آورد.

منابع:

مذهب بزرگ ـ ص 9 ـ20

خورشید دین هرگز غروب نمی‌کند ـ ص 36

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد