میدیـــا رایــانه

مـرکز ارائـه کلیـه ی خدمـات کامپیوتـری

میدیـــا رایــانه

مـرکز ارائـه کلیـه ی خدمـات کامپیوتـری

فضایل و سخنان خلیفه چهارم - علی ( رضی الله عنه )

فضائل علی ( رض )

 

بسیار زیاد و حساب نشدنی است و علی ( رض ) با هیچ فرد دیگری قابل مقایسه نمی‌گردد ، بیشتر علمای اسلام را عقیده بر این است که برتری خلفای راشدین به ترتیب خلافت آنانست یعنی ابتدا ابوبکر ، سپس عمر و سپس عثمان و سپس علی  ولی بسیاری دیگر را رأی بر این است که برتر از همه ابوبکر و سپس عمر ، سپس عثمان است  اما علی ( رض ) قابل مقایسه با کسی دیگر نیست و حساب او از همه جداست .

حضرت علی ( رض ) داناترین ، آگاه‌ترین و دقیق‌ترین اصحاب بود ، پیامبر فرمود من شهر علم هستم و علی دروازه‌ی این شهر است ، کلمات و سخنان و خطبه‌های ایشان در نهج‌البلاغه دارای شیوایی ، بلاغت و فصاحتی است که شگفت همگان را برانگیخته است .

از فضایل حضرت علی ( رضی‌الله عنه )

1 ـ نسبت خویشاوندی نزدیک با پیامبر و پرورش یافتن توسط پیامبر اسلام .

2 ـ ازدواج با فاطمه ( ع ) که محبوب‌ترین انسان نزد رسول خدا ( ص ) بود .

3 ـ پدر حسن و حسین که پیامبر آنان را از همه بیشتر دوست داشت و آنان را فرزندان خود خواند .

4 ـ ( ای علی ) تو نخستین مؤمن هستی ـ آگاه‌ترین مردم به روزهای خداوند ـ وفا کننده‌ترین کس به عهد الهی و تقسیم کننده‌ترین شخص بیت‌المال را بطور مساوی و مهربان‌ترین فرد نسبت به رعیت و زیر دست . « رسول اکرم ( ص ) »

5 ـ ای علی ، من خاتم الانبیاء و تو خاتم الاولیاء هستی .« رسول اکرم ( ص ) »

6 ـ ای علی دست تو در دست من است ، داخل می‌شوی با من روز قیامت هر جا که من داخل شوم . « رسول اکرم ( ص ) »

7 ـ علی با قرآن است و قرآن با علی و این دو هیچ گاه از هم جدا نمی‌شوند ، تا آنگاه که بر حوض کوثر از من گذر کنند. « رسول اکرم ( ص ) »

8 ـ دوست داشتن علی جنبه‌ای است که هیچ گاه هیچ گناهی به آن ضرر نمی‌رساند و کینه‌ی علی گناهی است که هیچ حسنه‌ای به آن سودی نخواهد بخشید . « رسول اکرم ( ص ) »

9 ـ پناه می‌برم به خدا از بسر بردن در میان قومی که تو ( علی ) در بین آنان نباشی . حضرت عمر ( رض )

 

از سخنان حضرت علی ( رض )

1 )  از عذاب و کیفر کردار زشت و اعمال ناپسند که به امت‌های پیشین رسید بر حذر باشید و از آنها عبرت گیرید .

2 ) از تک روی و یک رأی بودن دوری کنید و از رأی اکثریت بزرگان اسلام پیروی کنید که کناره‌گیری از جماعت نصیب شیطان است . همانطوری که گوسفند جدا از گله نصیب گرگ است .

3 ) شما پیشوای قرآن مباشید ، بلکه قرآن را امام و پیشوای خود قرار دهید.

4 ) انسان در زیر زبان خودش مخفی است .

5 ) مژده دهید به ثروت انسان بخیل و حسود که یا دچار حادثه شود و یا به چنگ وارث می‌افتد .

6 ) آقائی و شرف در شخص انتقام جو پدید نمی‌آید ـ آدم ریا کار محبت سرش نمی‌شود .

7 ـ اگر کسی را در میان جمعی پند دهی سرزنش است .

8 ـ چه بسا کسی کوشش می‌کند در کاری که چیزی به او برسد و حال آن که آن چیز زیان آور است .

9 ) هر گاه انواع نعمت‌ها به شما رو کند آن را قدردانی کنید و حتی برای کوچکترین آن خداوند را ثنا گوئید .

10 ) خوشبخت کسی است که از دیگری نصیحت بشنود .

11 ) روزی علی ( ع ) می‌گریست ، علت را از او پرسیدند فرمود : 7 روز است که به خانه‌ی من مهمان نیامده ( ترسم که خدای عزوجل مرا خوار کرده باشد .) .

12 ) دو گروه به خاطر من وارد جهنم می‌شوند آنان که در دوستی من اغراق کنند و آنان که مرا دشمن بدارند . ( این سخن از پیامبر (ص) نیز در شأن       علی ( رض ) روایت شده است . ) .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد