میدیـــا رایــانه

مـرکز ارائـه کلیـه ی خدمـات کامپیوتـری

میدیـــا رایــانه

مـرکز ارائـه کلیـه ی خدمـات کامپیوتـری

چرا نوجوانان به نماز اهمیت می‌دهند ؟

چرا نوجوانان به نماز اهمیت می‌دهند ؟

« اَلْصّلوةٌ خَیْرُ مَوْضُوعٍ ( 91 ) »

                                                                                                                 پیامبر اکرم « ص »

نماز ، بهترین موضوع و بهترین حکم و بهترین کاری است که مقرر شده است .  ...........................

 

معانی نماز :

1 ـ معنی اول : خدمت و خدمتکاری ، اطاعت و فرمانبرداری .

2 ـ معنی دوم : به معنای پرستش و به جا آوردن اطاعت خداوند متعال .

3 ـ معنی سوّم : پاک و طاهر شدن .

هدف از خواندن نماز :

هدف اصلی از عبادت‌ها پاک کردن نفس و قلب است ، پس هر عملی که تأثیر بیشتری در رسیدن به این هدف داشته باشد کاری برتر است . وقتی که معنای نماز مناجات با خداست و آن که نماز می‌گذارد ، در مقام نیایش است ، چگونه می‌تواند بدون حضور قلب به کمال برسد ؟

کسی که بدون حاضر بودن دل و از روی غفلت کلماتی را بر زبان می‌آورد ، مانند « اهدانا الصراط المستقیم » خواستار چیست ؟ پس هدف از خواندن نماز پاک کردن دل از غفلت‌ها و حضور قلب است .

اهمیت نماز از نظر نوجوانان :

خداوند تمام انسان‌ها را براساس فطرت پاک و روح خداشناسی آفریده است ، بدین دلیل مشاهده می‌کنیم که یک انسان از همان دوران طفولیت و کودکی هنگامی که بزرگتران شروع به اقامه‌ی نماز می‌کنند به کنار آنها رفته ، بدون آن که چیزی از کلمات قرآنی بفهمد در حرکات نمازی والدین خود را تقلید می‌کند به همین ترتیب هر چه بزرگتر می‌شوند و به سن نوجوانی می‌رسد و به شیرینی نماز و کلمات قرآنی آن پی می‌برد بیشتر به سمت نماز کشیده می‌شود .

یکی دیگر از دلایلی که نوجوانان به نماز اهمیت می‌دهند این است که نماز باعث بهداشت جسم و روح می‌شود و نوجوانان هم به بهداشت جسم خود اهمیت می‌دهند چون روزی پنج بار وضو می‌گیرندو بدن خود را تمیز می‌کنند و با خداوند در نماز صحبت و راز ونیاز می‌کنند به نماز اهمیت می‌دهند .

بیشتر نوجوانان به گناه کردن علاقه ندارند چون بر اساس همان فطرت پاک خداوندی که به آنان اهداء گردیده است هنور به گناه آلوده نشده است و معصوم و بی گناه است .

همه‌ی مردم دوست دارند به بهشت بروند و بیشتر نوجوانان هم می‌دانند که کلید درهای بهشت نماز است به خاطر همین هم نوجوانان به نماز خواندن علاقه دارند و نماز می‌خوانند تا رضایت پروردگار متعال را به دست بیاورند .

در یکی از احادیث پیامبر « ص » آمده است که :

                                   « مُرُوا أَوْلادَکُمْ بِالصَّلاة وَ هُمْ أَبْناءُ سَبْعِ سِنِینَ »

                               « فرزندان خود را در هفت سالگی به نماز امر نمائید » .

به همین دلیل وظیفه‌ی هر پدر و مادریست که فرزندانش را به خواندن نماز عادت دهد و آن‌ها را به هر روشی که می‌داند تشویق کند مانند اهداء جایزه ، تشویق در بین هم سالان و دیگر روش‌ها .

والدینی که فرزندان نماز گذار دارند پیش خداوند عزیزتر و محبوب‌تر هستند به همین خاطر نوجوان نماز گذار که خوشبختی و عاقبت بد خیری والدین خود را می‌خواهند نماز می‌خوانند تا والدین آن‌ها و خداوند هم از آن‌ها راضی باشند .

نوجوانان نمازگذار بیشتر مورد اعتماد همسالان و دوستان و خویشان و بزرگتران خود هستند و حتی می‌توانند مورد مشورت آن‌ها قرار بگیرند . همچنین چون دارای روح پاک و لطیف هستند و در نزد خداوند گرامی می‌باشند ، در بیتشر اوقات دعاهای آن‌ها در نماز مستجاب است و مورد قبول خداوند می‌باشد .

نوجوانان نمازگذار باعث افتخار والدین در بین دیگران و باعث غرور و سربلندی در پیشگاه خداوند هستند .

نمازگذاردن باعث حس اعتماد به نفسی و همتی باند و پشتکار قوی و امیدواری به آینده نوجوانان و دیگران است .

نماز خواندن باعث یادآوری مرتب نام خداوند در نماز نوجوان می‌شود . خداوند در سوره‌ی بقره آیه‌ی ( 152 ) می‌فرماید :

« فَاذْکُرُونی اَذْکُرکُم وَاشْکُرُوالی وَ لا تَکْفُرًنِ »

« سپس مرا یاد کنید ، تا من نیز شما را یاد کنم و شکر گذار من باشید و ناسپاسی‌ام نکنید »

وقتی نوجوان به نماز روی می‌آورد برای خود عرت و احترامی در نزد اطرافیان کسب می‌نماید . نوجوانی که اهل نماز است دارای امنیت فکری و اجتماعی است زیرا هم او به دیگران احترام و هم او نزد دیگران دارای ارزش و احترام است .

خداوند نعمت‌های بسیار زیاد و فروانی به ما عطا نموده است که بهترین نعمت‌ها نماز است و راه سپاس‌گذاری از خداوند خواندن همان نماز است .

                   « ارزنده‌ترین گوهر مقصود نماز است »

                                                      « بهترین هدیه به معبود نماز است »

نوجوان باید اساس جامعه‌ی آینده را بسازد و نمازستون اصلی دین است برای اینکه جامعه‌ای سالم و با قدرت و نوجوانانی موفق داشته باشیم که به آینده‌ی اجتماعمان امیدوار گردیم باید نوجوانانمان اعم از دختر و پسر از سن کوچکی به نسبت توانشان به نماز عادت داده شوند البته نمازی همراه با اعتماد درونی .

نوجوان نماز خوان نمونه‌ای می‌شود از راستی و دلپاکی و اینگونه نوجوان‌ها از دروازه‌ی نماز وارد کاخ سعادت و سربلندی می‌شوند ؛ زیرا همچنان که در قرآن کریم اشاره شده است نماز همراه با ایمان قلبی انسان را از خرابکاری و امور فاسد باز می‌دارد و چنین نمازیست که می‌تواند نوجوان را سعادتمند سازد امیدوارم خداوند به ما نوجوانان توفیق عنایت فرماید نمازی بخوانیم که مورد رضایت و پذیرش اوست .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد