میدیـــا رایــانه

مـرکز ارائـه کلیـه ی خدمـات کامپیوتـری

میدیـــا رایــانه

مـرکز ارائـه کلیـه ی خدمـات کامپیوتـری

خروج انسان در آیات سوره های به چه چیز تبیبن شده است ....

خروج انسان در آیات سوره های  به چه چیز تبیبن شده است ....

آیه 11 سوره ق،آیه 11 سوره زخرف ،آیه 9 سوره فاطر ،آیه 19 سوره روم ،آیه 57 سوره اعراف ،آیه 11 سوره  ق  ، ..........................

« رِّزقًا لّلعِبَادِو أَوحیَینَا بِهِ بَلَدَةً مَّیتًا کَذَلِکَ الخُرُجُ »

              (روزی ای برای بندگان )

 یـعنـی : هـمـه ایـن چیزها را رویـانیدیم  تـا روزی ای بـرای بـنـدگـان بـاشـد                (و بدان سرزمین مرده ای را زنده گردانیدیم)

یـعنـی : بیرون شدن از گورها در هنگام بعث بعد از مرگ نیز همانند ایـن عملیّه زنـده ساختن زمین مرده است پس چنان که این کارها بزرگ در حوزه قدرت حـق تعالی است ؛ همین گونه برانگیختن  مردگان نیز از توانمندیهای او می باشد اصولاً قدرتش مطلق است و حدّ و مرزی ندارد .

آیه 11سوره زخرف

« وَ الَّذِی نَزَّلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءَ بِقَدَرً فَأَنشَرنَا بِهِ بَلدَةً مَّیتًا کَذَلِکَ تُخرَجُونَ »

( و همان کسی که آبی به اندازه )

یـعـنی : بـه مقداری از آب که بـرای کشاورزی وآب نـوشیدنی خود وچهارپایانتان نیاز دارید

(از آسمان فرود آمد پس نه آب را از مقدار نیازتان کمتر فرو فرستاد و نه

بیشتر تا کشتزارها یتان نابود نگشته و منازلتان ویران نگردد و خود شما نیز در اثر غرق شدن نابود نشوید.س به وسیله آن سرزمین مرده را زنده گردانیدیم )

یـعنـی : بـا آن آب سـرزمـینی بی آب و علف را زنـده گـرانـیـدیـم (همین گونه بیرون آورده می شود )

یـعنـی : همین گونه از قبرها یتان زنده بر انگیخته می شوید . بدین سال حق تـعالی هم  بر توحید و هم برمعاد حجّت إقاه کرد .

آیه 9 سوره فاطر

‌‌‌   « واللهُ الَّذِی أرسَلَ الرِِِِّیَحَ فَتُثِیرُ سَحَاباً فَسُقنَهُ إِلَی بَلَدٍ مَّیِتٍ فَأَحیَینَا بِهِ                                           الأَرضَ بَعدَ مَوتِهَا کَذَلِکَ النُّشُورُ »

              (وخدا همان کسی است که بادها را فرستاد )

و آنها را عدم ، ایجادکرد (پس آن بادها ابری را بر می انگیزد ) از جای کـه در آن قرار دارد ، یـعنـی : بـادها آن را از بخار آب دریا حرکت می دهند و بـه جنبش در              می آورند تا به همانجایی برود که خداوند متعال  خواسته است

( ومـا آن ابر را به سوی سرزمینی مرده ) کـه سبـزیهای آن مـرده و اهـالی و حیوانات آن تشنه اند(راندیم و آن زمین را پس از مرگش )یـعنـی : بعد از خشک شدن  و از بین رفتن نباتاتی که بر آن بوده است (بدان زنده ساختیم ) رویـاندن رستـنـی هـا در آن (برانگیختن مردگان نـیـز چنین است ) یـعنـی : خـداونـد بندگان را نـیز همین گـونه بـعـد از مرگشان زنده می کند چنان که زمین را پس از مردن آن زنده گردانید. این دلیل حسّی قابل مشاهده ای بر امکان رستاخیز  است که نشان می دهد :

رستا خیز مر دگان در ضمن مقوله قدرت خداوند قرار دارد .

ابن کثیر می گوید : «چـون خدای عزّوجلّ بر انگیختن مردگان را ارده کند ، از زیـر عـرش بـارانی را فـرود مـی آوردکه همه زمین را در بـر می گیرد و اجـسـاد را ازقبرهایشان بر می رویاند چنان که دانه در زمین می روید». بدین جهت ، در حدیث شریف آمده است : «همه چیز در فرزند آدم فرسوده پراکنده و متلاشی می شود مگر دنبالچه وی ؛ او از آن          آفریده شده و مجدّداً از آن باز آفرینی می شود ».

از چند مهره آخر ستون مهره هاست که به هم چسبیده اند .

آیه 19 سوره روم

« وَمِنءایَتِهِ أَن خَلَقَکُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ إِذَآ أَنتُم بَشَرٌ تَنتَشِرُونَ »

              (زنده را از مردن بیرون می آورد )

مانند بیرون آوردن انسان از نطفه و بـیـرون آوردن جـوجه از تخم ( ومـرده را از زنـده بیرون می آورد ) مـانـنـده بـیـرون آوردن نطفه و بیضه از حیـوان بـعضی در معنای این دو جمله گفته اند : مؤمن را از کافر بیرون می آورد ( وز مین را بعد از مردنش زنده می کند )بـا رویـانیدن سبزه ها بعد از خشک شدن آنها ( و بدین گونه بیرون آورده می شوید ) از قبرهایتان . یـعنـی : ایجاد و إعاده در قدرت ذات توانای که بـر بیرون آوردن ایشان از اضداد آنها تـوانـا است برابرویکسان می بـاشـد.

آیه 57 سوره اعراف

«وَ هُوَ اَّلذِی یُـرسلُ الرِّیَاحَ بُـشرَا بَـیـنَ یَدَی رَحمَتِهِ حَتَّی إِذَآ أَقَلَّت سَحَاباً ثِقَالاً سُقنَاهُ لِبَلَدٍ مَّیِّتٍ فَأَنزَلنَا بِـهِ المَآءَ فَـأَخرَجنَا بِهِ مِن کُلِّ الثَّمَرَاتِ کَذَالِکَ نُخرِجُ المَوتَا لَعَلَّکُم تَذَ کَّرُونَ »

این آیه، متضمّن ذکر نعمتی از نعمتهای بـی شماری است که خـداونـد بـر بندگانش ارزانی نموده ، در عین حال که دلیلی از دلایل و حدانیّت و ثبوت الوهیّت حق تعالی

نیز هست ( و اوست آن که بادها را مژده رسان پیشاپیش رحمت خود )که باران است (می فرستد) یـعنـی : بادها مژده رسان بارانند (تا آن گاه که ابرهای گرانبار را

بردارند ) یـعنـی : تا آن گاه که چون بادها ابرهایی را که با محموله آب خود گرانبارند ، حمل کنند ، در این همگام (آن را) یـعنـی :  ابر را ( به سوی زمـین مـرده ای ) یـعنـی : سرزمین بـایـر و مـرده

 (آن گاه از آن هر میوهای بر آوریم ) یـعنـی : با آن آب همه  گونه میوه و   

سبزه می رویانیم و برمی آوریم (بدین سان مردگان بیرون می آوریم )   یـعنـی : مردگان را نیز همانند بیرون آوردن میوه ها و رسنتنی ها ، در روز محشر از قبرها بیرون می آوریم زیرا وقتی در پیشگاه قدرت حق تعالی بیرون آوردن میوه ها به این صورت عجیب و با این عملیّه پیچیده و عظیم ، ممکن بود ، دیگر چه چیزی ،آن قـادر لایزال را از بـیـرون آوردن مـردگان از قبـرهایشان نـاتـوان می گرداند ؟

(باشد که پند گیرد ) وبه قدرت عظیم خداوند متعال و صُنع بدیع وی و این که او بر زنده ساختن مجدّد و بر انگیختن دوباره شما تواناست ، پی ببرید زیرا میان دو بیرون آورد فوق ، هیچ فرقی نیست .

نظرات 1 + ارسال نظر
mitra شنبه 3 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 11:08 http://www.nicepack.ir

سلام دوست خوب وبلاگت بسیار عالیه اگه بتونی مطالب را زیاد کنی خوبترم میشه

سلام و وقت به خیر - از لطفتان سپاسگزارم - سعیم بر اینه که بتوانم به مقصدم برسم . منتظر نظرات شما هستم - و برای دیدن مطالب جدید درخواست به دیدار می نمایم
با تشکر - سپاسگزارم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد