میدیـــا رایــانه

مـرکز ارائـه کلیـه ی خدمـات کامپیوتـری

میدیـــا رایــانه

مـرکز ارائـه کلیـه ی خدمـات کامپیوتـری

توضیحاتی در مورد سوره یاسین

سوره یاسین قلب قرآن است.

مکی است ودارای هشتادوسه آیه است.

فـضیلت آن:در حـدیث شریف به روایـت ابن عباس(رض) آمـده است کـه رسـول خدا(ص) فرمودند:...........................

«لَوَدِد‎ْت اَنَّها فِیْ  قَلْبِ کْلَّ اِنْسانٍ مِنْ اُمَتِی‏ْ »

(همانا دوست داشتم که سوره یس  در قلب هر انسانی از امت من  می بود)

یعنی:هر یک از افراد امـت من آن را حفظ می داشت.همچنین در حدیث شریفآمده است «یس را  برای مردگان بخوانید»

بدین جهت ، ابن کثیر به نقل از برخی علما می گویند :

«از جز این که خداوند آن کار را آسان می کند لذا قرائت آن در نزد فرد محتصر نیز سبـب نـزول رحـمـت و برکـت گـردیده  و بیـرون آ مـدن روح را بـر وی آسـان می کنـد .

والله اعلم همچنین در حدیث شریـف آمـده است:

«مَنْ قَرَأ یس فِیَ لَیْلَةٍ اِبْتَغاءَ وَ جْهِ اللهِ عَزَّ و جَلَّ غُفِرَلَهُ»

(هر کس یس را در شبی به طلب رضای خدای عزّ و جلّ بخواند ابروی آمرزیده شده است).

«یـآسین» به مّد یا واظهار نـون ساکنه ،یا به ادغام نون سیـن در واوی که بعد از آن است. سخن در باب حـروف مـقطّعه در اوّل سور‎‎‎‎‎ه «بـقرة» گـذشـته امّـا از ابـن عباس(رض) روایت شده است که فرمود:

«یس:یعنی ای انسان»

تفسیر آیه 51 و 52 سوره یس

«وَ نُفِخَ فیِ الصُّورِ فإذَا هُم مِّنَ الاَجدَاثِ إِلَی رَبّهِ یَنسِلُونَ»51

                         (ودر صور دمیده شد )

مراد از آن:نفخ دوم است که مردگان با آن از قبرها یشان بر انگیخته می شوندومیان

 دو نفخ چهل سال فا صله است با چنان که در حدیث شریف آمده است:

«میان دو نفخ چهل سال فاصله است ، خداوند با نفخ اوّل هر جانداری را می میرانـد

وبا نفخ دوم هر مرده ای را زنده می گرداند».

و(پس بناگاه از قبرها ی خود به سوی پروردگار خویش) وبه سرعت روانـه محشرمی گردند.

«قَالُو اْیَوَیلَنَا مَن بَعَثَنَا مِن مَّرقَدِ نَا هَذَا مَاوَعَدَ الرَّحمَنُ وَصدَقََََََ المُرسَلُونَ»52

(«می گویند»کفّار«ای وای بر ما! چه کسی ما را ازآرامگاهمان برانگیخت)

یعنی:از فرط هولی که با آن  روبرو می شوند  عقلهایشان چنان در هم می آشوبد وچنان سراسیمه و متوحّش می گـردند که می پـندارند در خـواب بوده اند وکسی از خواب بیدارشان کرده استابن کثیر می گوید :

«این معنی که : ( ای وای بر ما! چه کسی ما را از آرامگاهمان برانگیخت؟»عذابشان در قـبر هایشان را نفی نمی کنند زیرا حالشان در محشر نسبت به عذاب قـبر چنان سخت است کـه گـویی در قبر به خواب رفته بـوده اند). امّـا أبیّ بن کعب وجمعی دیـگر از مفسران تابعین می گویند:

«آنان قبل از رستاخیز ـ در میان دو نفخه صور ـ اندکی می خوابند».

این که:«ایـن همان رستاخیز است » و مصداق«هـمان وعـدای»است «کـه خـدای رحمان داده بـودوپیامبران (ع)راست می گفتند»پـس بـه راستگویی پیامبران (ع) درروزی اقرارمی کنند که این اقرار به حالشان هیچ سودی دربر ندارد.امّا ابن جریر وابن کثیر بر آنند که این جمله :  بنا گاه جواب فرشتگان ، یا جواب مومنان به آنان است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد