میدیـــا رایــانه

مـرکز ارائـه کلیـه ی خدمـات کامپیوتـری

میدیـــا رایــانه

مـرکز ارائـه کلیـه ی خدمـات کامپیوتـری

شیوه‌های تجربی کاهش عوامل منفی تأثیر گذار در ایام امتحانات

چنانچه فردی قبل از شروع امتحان‌ها ، از ابتدای شروع سال تحصیلی با برنامه‌‌ریزی دقیق به مطالعه‌ی دروس بپردازد و اجازه ندهد حجم درس‌های مطالعه شده افزایش یابد ، در ایام امتحان‌ها نیاز به تلاش خیلی زیادی ندارد و یا اینکه نیازی نیست یادگیرنده در امتحان‌ها از سایر فعالیت‌های خود از قبیل تفریح‌ها و ...

به شدت کم کند و فقط به طور فشرده مطالعه نماید ؛ زیرا همانگونه که در قبل اشاره شد ، مطالعه‌ی فشرده و طولانی در یادگیری بیشتر مؤثر نیست . با وجود اینکه چنانچه فردی احساس کند در ایام امتحان‌ها تا اندازه‌ای ساعت‌های اختصاص یافته به مطالعه‌ی خود را بیشتر کند ، ولی در عین حال اصول مطالعه و یادگیری نیز باید مدّ نظر قرار گیرد .

کاهش اضطراب در جلسه‌ی امتحان :

در شب‌های امتحان سعی کنید حداقل خواب و استراحت لازم را برای خود در نظر بگیرید تا بتوانید در روز بعد با روحیه شادابی لازم در جلسه‌ی امتحان حاضر شوید . چنانچه بتوانید اصول و عوامل مطرح شده را رعایت کنید و دست کم آمادگی لازم را در دروس به دست آورید ، نیازی به اضطراب و نگرانی نیست . سعی کنید با آرامش خاطر و احساس رضایت از تلاش‌هایی که انجام داده‌اید ، قدم به جلسه‌ی آزمون بگذارید . با تفکر درباره‌ی موفقیت‌های گذشته و سایر توانمندی‌های خویش ، ترس از شکست و عدم موفقیت را کاهش دهید . چنانچه در امتحانی عملکرد خوبی نداشتید ، خود را سرزنش نکنید و احساس نا امیدی نکنید . در اندیشه‌ی سایر امتحان‌های خود باشید و تصمیم بگیرید در اولین فرصت شکست خود را با تلاش و اعتماد به نفس جبران نمایید .

فعالیت بدون انگیزه یعنی در خواندن به اجبار :

« انگیزه : موتور محرکه‌ی همه‌ی فعالیت‌های ماست و هدف جهت دهنده آن فعالیت‌ها » . اولین قدم در برنامه‌ریزی ، احساس ضروری برنامه‌ریزی است ، البته این حرف بدیهی است ، اما با همه‌ بدیهی  بودن آن ، در عمل دیده می‌شوند ، دانش‌آموزانی که در کار خود ، برنامه‌ریزی دارند اما ضرورت آن را درک نکرده‌اند و تنها در اثر تقلید یا توصیه دیگران برنامه‌ریزی می‌کنند و رغبتی برای اجرای آن ندارند ، داشتن یا نداشتن برنامه برای آنها خیلی فرق ندارند . و دست آخر هم پس از مدتی ، اجرای آن را به تعویق می‌اندازند یا اصلاً آن را فراموش می‌کنند از مهم‌ترین دلایل ضرورت برنامه‌ریزی ، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

1ـ برنامه‌ریزی نتیجه داشتن هدف است ، بنابراین داشتن برنامه ( کوتاه مدت یا بلند مدت ) نشانه‌ای از زندگی هدف‌دار است . 

2ـ برنامه‌ریزی باعث می‌شود زندگی را طبق میل خودمان اداره کنیم و بر زندگی مسلط باشیم . برنامه‌ریزی نشانی از ارده‌ ما در زندگی است ، بر عکس بی‌برنامه‌گی یعنی باری به هر جهت بودن ، یعنی مقهور زندگی بودن ، یعنی هر چه شد بادا باد .

3ـ برنامه‌ریزی میزان و درجه‌ای است که به ما نشان می‌دهد چقدر به هدف نزدیک و چقدر از آن دور شده‌ایم .

4ـ برنامه موجب می‌شود حداکثر استفاده را از فرصت‌هایمان بکنیم و وقت‌های تلف شده‌ی زندگی که بعدها بزرگترین تأسف ما خواهند بود ، به حداقل برسند .

5 ـ برنامه‌ریزی به ما شور نشاط و نیرو می‌دهد ؛ زیرا در هر قدم شاهد پیشرفت هر چند کوچک خود هستیم و به ما امید می‌دهد ؛ زیرا در پی رسیدن به نتیجه‌ای هستیم .

6 ـ برنامه‌ریزی ، موقعیت در زندگی فردی و اجتماعی را در خود دارد ؛ زیرا در یک برنامه‌ریزی خوب همیشه موقعیت‌ها و شرایط مختلف از قبیل اوقات فراغت ، سرگرمی و ورزش ، دیدار دوستان و میهمانی‌ها ، درس و تحصیل و  را در نظر میگیریم و وقت کافی برای پرداختن به همه‌ی آن‌ها را خواهیم داشت ، بنابراین هیچ وقت احساس نمی‌کنیم از چیزی عقب افتاده‌ایم . از قدم‌های اساسی در برنامه‌ریزی این است که قبل از هر چیزی عواملی را که باعث بروز مشکل می‌شوند ، شناسایی کنیم و با این آگاهی و اندیشیدن چاره‌ای برای مقابله با آن‌ها ، برنامه‌ریزی کنیم . بیشتر برنامه‌ریزی‌ها ممکن است به دلیل دو مشکل عمده اجرا نشوند :

الف ) عدم واقع بینی در برنامه‌ریزی :

در یک برنامه‌ریزی خوب شما باید از خود و از مسئله مورد برنامه‌ریزی شناخت داشته باشید .

1ـ صعف‌ها و قوت‌های خود را بشناسیم :

ضعف و قوت‌ها در جنبه‌های مختلفی وجود دارند . در مورد برنامه‌ریزی درسی ، مهم‌ترین ضعف و قوت به درس باز می‌گردد . وقتی شما برای درس برنامه‌ریزی می‌کنید منظور این است که در درس‌ها به حد مطلوبی برسید . بنابراین مهم است که ابتدا بدانید در چه قسمت‌هایی ضعیف هستند و در کدام موضوع به مطالعه‌ی بیشتری نیاز است . شاید کمی از اشکالات بچه‌ها این است که نمی‌دانند ریشه مشکلشان کجا است . این دانش‌آموزان با فکر کردن و با کمک معلم و دوستان خود باید پی ببرد ایا مفاهیم را نمی‌داند یا کم تمرین می‌کند . به این ترتیب یک دانش‌آموز باید به ضعف‌های خود مسلط شود . کسی را در نظر بگیرد که برای آزمون سراسری آماده می‌شود ، در تست‌های چند سال ادبیات آن‌چنان که لازم است موفق نیست و با بررسی پاسخ‌های صحیح و غلط باید متوجه شوید در چه قسمتی از ادبیات ضعف دارد ، آیا تاریخ ادبیات نمی‌داند یا در دستور زبان ضعیف است یا معنی لغات را خوب نمی‌داند یا در درک مطلب دچار مشکل است و در تمام درس‌ها این چنین ریشه‌یابی کرد .

2ـ سنگ بزرگ نشانه نزدن :

          یکی دیگر از مشکلاتی که همواره سد راه برنامه‌ریزی می‌شود و باز هم به عدم واقع بینی باز می‌گردد ، در نظر گرفتن برنامه‌هایی خارج از طاقت فرد است. دانش‌آموزی پس از مدت‌ها برنامه‌ریزی نداشته و درس‌ها را جدی نگرفته ، با نزدیک شدن آزمون سراسری به فکر برنامه‌ریزی می‌افتد ، با این که او حتی روزی نیم ساعت مطالعه نداشته و فقط سر کلاس‌های درس حاضر شده ، در برنامه‌اش روزی 6 ساعت، 10 ساعت ، 12 ساعت مطالعه مداوم در نظر می‌گیرد . اما بعد از مدت‌ها این توانایی را از دست می‌دهد که بتواند برای ساعت‌ها روی یک مطلب تمرکز داشته باشد ، انها را به خوبی درک کند ، تجزیه و تحلیل کند و به خاطر بسپارد . درست مثل اینکه امروز تصمیم بگیرد دماوند را فتح کند .

ٍ“ بهترین راه ، طرح یک برنامه‌ریزی مرحله به مرحله برای افزایش توانایی است ”

3ـ همه چیز به موقع :   

          بعضی‌ها فکر می‌کنند برنامه‌ریزی یعنی حذف خیلی از فعالیت‌ها و همین تلقی از برنامه‌ریزی باعث می‌شود که دل خوشی از برنامه‌ریزی نداشته باشند در حالی که تصریف درست برنامه‌ریزی یعنی : “ به نظم درآوردن فعالیت‌ها به تأکید بر ضرورت‌ها ”. در یک برنامه‌ریزی خوب استراحت ، سرگرمی و فعالیت‌های اجتماعی جایگاه خود را خواهند داشت . البته یک نکته قابل توجه در این‌جا هست و ان اینکه گاهی فعالیت‌های ما نا معقول است و نکته اینجاست که باید این فعالیت‌های نا معقول را بشناسیم ، وقتی در یک روز ، ساعت‌ها ورزش کنیم یا حاضر نیستیم از یک برنامه تلویزیون بگذریم و همه‌ی برنامه‌ها را ببینیم این نوعی افراط است که باید تعدیل شود . علاوه بر این گاهی اوقات ضرورت‌ها ایجاب می‌کند بعضی فعالیت‌ها را محدود‌تر کنیم و به یک فعالیت ، بیش از همه اهمیت بدهیم که التبه چنین مواردی محدود هستند ، مانند زمانی که یک دانش‌آموز متوسط برای آزمون سراسری آماده می‌شود .

ب ) بی‌ارادگی و جدی نبودن در اجرای برنامه :

          مشکل عدم جدیت در اجرای برنامه و در کل زندگی به شخصیت افراد باز می‌گردد که برای مشخص شدن آن به چند عامل مهم در شخصیت اساره می‌کنیم :

1ـ عامل روانی و خلق و خوی شخص .

2ـ افکار نا صحیح شخص .

3ـ عادت‌های غلط .

انسان از دو جزء اصلی شخصیت یعنی عقل و احساس تشکیل شده است . ما آدم‌های معمولی بیش از آنکه کارهای خود را براساس عقل و منطق انجام دهیم تابع احساسات خود هستیم . هر چه انسان خود ساخته‌تر و به اصطلاح هر چه پخته‌تر و با تجربه‌تر شود ، بین عقل و احساس خود تعدیل ایجاد می‌کند . بنابراین یکی از اصول مهم در برنامه‌‌ریزی تسلط بر احساسات و کنترل آن است . اگر دانش‌اموزی در این زمینه موفق باشد هیچگاه از اجرای برنامه تخطی نمی‌کند چرا که در این مرحله بیشترین علت عدم اجرای دقیق برنامه ، همان تبعیت از احساسات است .

امروز تلویزیون برنامه‌ی خوبی دارد ، فردا دوست صمیمی‌ام به سراغم می‌آید . شب خسته بودم و همگی نمادی از برخورد احساس با مسایل است . موفق کسی است که همیشه عقل خود را در مقابل احساس ، قرار دهد و آینده خود و هدف‌های مهمی را که در برنامه‌ریزی به آن می‌رسد ؤ فدای چند لحظه زودگذر نکند .

یکی دیگر از عوامل بازدارند که به شخصیت افراد باز می‌گردد ، اندیشه‌ها و افکار غلط است . یکی از آن افکار غلط انتظار فرا رسیدن زمان مناسب است غافل از آنکه این زمان مناسب مد نظر ، هیچ گاه پیش نمی‌آید . بنابراین همیشه باید با خود بگوید آن زمانی را که منتظرش بودم همین حالاست .

نظرات 1 + ارسال نظر
الهه جمعه 2 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 13:22 http://marhaba20.blogfa.com

کسب درآمد از اینترنت

ماهیانه800 هزار تومان

بدون نیاز به ایگولد و سایر بانکهای اینترنتی

واریز درآمد شما به حساب بانکی شما در ایران (سیبا – سپهر)

بدون نیاز به کارکردن با سایتهای کسب درآمد – پی تی سی – وبمستر و حتی نرم افزارهای کسب درآمد

با روزانه 4-2 ساعت کار

برای اولین بار در اینترنت

درآمد ثابت ماهیانه به دست آورید

100% تضمینی

آموزش سه روش کسب درآمد مطمئن از اینترنت فقط با 3-2 ساعت کار در روز
تنها راه کسب درآمد برای کسانیکه می خواهند از صفر و با سرمایه کم (حتی بدون سرمایه) شروع کرده و به درآمد عالی برسند.
کسب درآمد واقعی از اینترنت اصول دارد نه اینکه هر کسی که وارد اینترنت شد بخواهد با کارکردن با یک یا چند تا سایت کسب درآمد (که همشون هم کلاهبردارن) پولدار شود اگه اینجوری بود الان باید همه ملت پولدار شده باشن ... بین شما دوستانی که در حال مطالعه این صفحه هستید آیا محض رضای خدا یک نفرتان تا به حال موفق شده 10 هزار تومان از اینترنت به دست آورد؟ !!! ... من که بعید می دونم !!!
من خودم شخصا شغل دیگری ندارم و برای کسب درآمد و امرار معاش ، فقط از همین سه روش استفاده می کنم و شغل دیگری ندارم پس مطمئن باشید که این سه روش واقعا درامد زا و قابل اطمینان هستند.
پس منتظر نمانید وهمین الان شما هم به جمع ثروتمندان اینترنتی بپیوندید.
اطلاعات بیشتر
www.marhaba20.blogfa.com

با سلام - از لطفتان سپاسگزارم - منبع در امدم بد نیست - راضیم - همیشه موفق و سر بلند باشی . در غنی کردن وبلاگ استادم باشید .
مهم سود بردن نیست این سود دنیایی مادی و گزارست . کاش می شد با نوشته هایم برای آخرتم توشه ای بسازم .
در کل حق باشماست اگر وضع معیشت بهتر باشه بهتر می توانیم به نتیجه مورد دلخواه رسید
با از لطف و عنایت شما سپاسگزارم
همیشه موفق و سربلند باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد