میدیـــا رایــانه

مـرکز ارائـه کلیـه ی خدمـات کامپیوتـری

میدیـــا رایــانه

مـرکز ارائـه کلیـه ی خدمـات کامپیوتـری

تحقیق چیست؟

پروسه روشمند برای پاسخ به یک یا چند سئوال. یعنی اینکه یک پژوهش شامل مراحل متعددی با توالی منظم است و دیگر اینکه کار تحقیقاتی کاری است محتاج به روش   ..................

یک و متد معین.تحقیق به صورت عملی بوده است یعنی تحقیق در محدوده زمانی و مکانی کوچکتر که منظور یک استان یا شهرستان است صورت گرفته است. همچنین موضوع انتخاب شده باید مناسب باشد. قابلیت اجرا داشته باشد. تازه ,سودمند و قابلیت سیاسی و فرهنگی داشته باشد.عنوان یک پژوهش پروپوزال مختصر آن است. در عنوان باید به وضوح مشخص شود که:

 1- از مطالعه چه می خواهیم؟

2- مطالعه در کجا و در چه جمعیتی انجام می شود؟

3- مطالعه در چه دوره زمانی انجام می شود؟

پس از نوشتن عنوان طرح نوبت بیان مسئله است. بیان مسئله باید به صورت شفاف و مختصر نگارش شود و در حدود 300 کلمه باشد.

در بیان مسئله باید به نکات زیر توجه شود:

ماهیت مشکل مورد نظر بیان شود.

شددت و ابعاد مشکل را شرح دهیم.

به پیامدهای مشکل مورد نظر اشاره شود.

راه حل های موجود برای حل مشکل به اختصار نوشته شود.

بعد از بیان مسئله باید به اهمیت و ضرورت تحقیق اشاره شود. یعنی از کم وکیف پژوهش با خبر شده و مشکلات را از قبل حدس زده و چاره جویی کنیم. و منظور از پیشینه منابعی که مستقیم و غیر مستقیم با موضوع تحقیق در ارتباط است. و به دو صورت پیشینه نظری و عملی است. که دراین پژوهش از هر دو استفاده شده منظور این است که نظریه های موجود در رابطه با موضوع مورد تحقیق که از طریق روزنامه و رسانه ها جمع آوری کرده ایم تا ارتباط منطقی میان مطالب جمع آوری شده را ایجاد کنیم. و نتایج بدست آمده از موضوع مورد مطالعه را در اختیار قرار می دهد و سپس آنرا دسته بندی نموده تا یک نتیجه گیری معقول و مستقل انجام دهد.

در موضوع تحقیق دو چیز باید مشخص شود1- اهداف 2- سئوالات و فرضیات

اهداف که شامل اهداف کلی یعنی انتظار محقق از مطالعه که همان عنوان اصلی است. و اهداف جزئی یا خرد در حقیقت اجزای هدف کلی است. و فرضیات در صورتی پدید می آید که بر اساس معلومات کلی و شناخت های قبلی و یا تجارب یا خلاقیت محقق باشد ضمنا' در صورتی فرضیه مناسب است که کارایی لازم را داشته باشد.

متغییرها صفاتی هستند که در جامعه فردی با فردی دیگر فرق می کند. که شامل متغییرهای وابسته, مستقل, تعدیل کننده, کنترل و مزاحم است.

جامعه آماری دارای یک صفت مشترک هستند. و نمونه آماری یعنی انتخاب تعدادی از افراد از یک جامعه تعریف شده به عنوان نماینده آن جامعه.

روش نمونه گیری در این پژوهش به صورت خوشه ای بوده است. که این روش در مطالعات توصیفی و در جامعه آماری بزرگ و پراکنده نظیر جمعیت یک استان معمولا مناسب ترین روش به شمار می اید. و ابزار گرد آوری اطلاعات در این پژوهش به صورت استفاده از کتابخانه ومصاحبه و اسناد و مدارک بوده است.

و از مطالب بالا این نتیجه حاصل می شود که تحقیق صورت گرفته, شامل پنج فصل است. فصل اول مروری است بر کلیات یا طرح تحقیق که در این بخش عنوان, مقدمه, بیان مسئله و اهمیت و ضرورت تحقیق مورد بحث قرار گرفته است. و چهار فصلی که به دنبال آن می آید شامل پیشینه یا همان ادبیات پژوهشی است که به صورت نظری و تجربی بیان شده است. و فصل سوم روش تحقیق است که در این پژوهش از روش همبستگی یا همخوانی استفاده شده تا رابطه ی بین تشویق بر کاهش مشکلات دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان جوانرود.مورد بحث قرار گرفته و در فصل چهارم تجزیه و تحلیل یافته ها یا همان اطلاعات مورد بررسی قرار گرفته و در پایان یا همان فصل پنجم به بحث و مناظره درباره مشکل پرداخته شده و سپس از یافته ها نتیجه گیری به عمل آمده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد