میدیـــا رایــانه

مـرکز ارائـه کلیـه ی خدمـات کامپیوتـری

میدیـــا رایــانه

مـرکز ارائـه کلیـه ی خدمـات کامپیوتـری

چگونه از احتمال ازدواج‌های ناموفق بکاهیم؟


چگونه از احتمال ازدواج‌های ناموفق بکاهیم؟

 

 هر جوانی در سنین ازدواج اولین فکری که به ذهن نوپایش می‌رسد این است که ازدواج موفقی داشته‌ باشد. بهر حال محققین مختلفی در رشته‌های متفاوت ملاک‌های مهمی برای ازدواج معرفی کرده‌اند که اصولاً اکثر جوانان امروزی از بیشتر آنها اطلاع دارند و این ملاک‌ها را از طریق کتابها و رسانه‌های جمعی خوانده یا شنیده‌اند ولی مسئله‌ای که کاملاً بدیهی می‌باشد این است که به قول بسیاری از بزرگان علم روانشناسی بیش از 50% درصد ملاک‌های ازدواج قابل دسترسی نمی‌باشد و ریسک ازدواج نامیده می‌شود.

 


 در این مقاله هدف با برشمردن ملاک‌های یک ازدواج موفق نیست چون همه می‌دانند که خصوصیاتی چون ایمان، نجابت، تحصیلات، وضعیت خانوادگی و تأثیرات بسزایی در آینده‌ی یک ازدواج دارند. ولی مسئله‌ای که جدیداً رواج یافته است و اکثر جوانان ما نیز به آن اعتقاد پیدا کرده‌اند از آشنایی پسر و دختر قبل از ازدواج است. البته این مسئله شاید در کشورهای خارجی بهترین راه ازدواج باشد ولی در ایران با فرهنگ و تمدن خاص خود نتایج خوبی نداشته است، قابل ذکر است هدف از این گفته مردود کردن این روش ازدواج نیست بلکه اعلام کردن آمارهایی است که روانشناسان و روانپزشکان مشاور خانواده بدست آورده‌اند.

طبق آمار اکثر زوجینی که جهت طلاق در راهروهای دادگاه‌ها پرسه می‌زنند قبل از ازدواج آشنایی کاملی با یکدیگر داشته‌اند و به قول خودشان شناخت کافی از همدیگر داشته‌اند و تعداد کمتری از آنها به طریق سنتی و به قولی راه خواستگاری ازدواج کرده‌اند. البته این مسئله بدان معنا نیست که والدین خواستگاری کنند و مرد دلخواه خودشان را برای فرزندشان انتخاب کنند بلکه به اجازه‌ی والدین بهتر است قبل از خواندن صیغه‌ی عقد دختر و پسر مدتی را به طور شرعی با هم ارتباط داشته و نظرات یکدیگر را بدانند شاید در اینجا به ذهن شما خواننده محترم چنین برسد که این ارتباط چه فرقی با حالت قبلی دارد ولی پر واضح است که این ارتباط چون با اجازه‌ی والدین و به طور شرعی است با فرهنگ و تمدن ایرانی و دین ما بیشتر سازگار است و در ارتباط‌های به قولی مخفیانه این اجازه‌ی والدین و مجوز شرعی وجود ندارد شاید هم بگوئید: آقا دوره‌ی این حرفها گذشته است و زندگی مدرن این مسائل را نمی‌شناسد. ولی باید عرض کنم که آینده‌ی اکثر زوجهای منجرشده به اطلاق به همین علت تخریب می‌گردد و اصولاً شوهر، زن شکایات خود را که شاید در اوایل ازدواج وجود نداشته است به مرور زمان به صورتهای مختلف به همسران خود منتقل کرده و باعث اختلافات بزرگی در زندگی مشترک خواهد شد. شاید بهتر است این طور بگویم که آیا هیچ کدام از جوانان ایرانی راضی خواهند شد که همسرشان به بهانه ازدواج روزهایی را با شخص دیگری سپری کرده و مثلاً به نتیجه نرسیده باشد آنهم به طور مخفیانه؟؟ زمانی که ازدواج از طریق دوستیهای قبل از ازدواج انجام شد شکیاتی در مورد گذشته همسر ممکن است در ذهن زوج یا زوجه بوجود آید. البته شاید اشخاصی افرادی را برای ازدواج برگزینند  که حتی یک بار دیگر در گذشته ازدواج کرده‌اند. ولی اصولاً درک این موضوع به علت شرعی و عرضی بودن قابل قبولتر از دوستیهای قبل از ازدواج است.

پس علت موفقیت ازدواج‌های سنتی در ایران بیشتر به فرهنگ و شریعت ما برمی‌گردد و دلیل بر رد ازدواج‌های غیرسنتی نیست به عبارت دیگر ازدواج سنتی برای جامعه‌ی ایرانی قابل قبولتر است و شاید در فرهنگ دیگر این طور نباشد.

نویسنده: دکتر سامان کتابی

 

 

نظرات 3 + ارسال نظر
آموزشکده خوارزمی شنبه 22 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 17:47 http://www.amoozeshkade.com/forum.php

سلام
اگه محصل هستی توصیه میکنم حتما به اولین انجمن تخصصی درسی ایران یه سری بزنی و از مزایای اون استفاده کنی.
اگه سوال یا مشکل درسی هم داری میتونی عضو بشی و سوالتو اونجا مطرح کنی تا اساتید آموزشی جوابتو بدن

حسین شنبه 22 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 21:26 http://www.akslar.com

عزیزم وبلاگ قشنگی داری.من هر روز به وبلاگهای زیادی سر میزنم ولی وبلاگ شما یه چیز دیگست

بازهم تشکر
سری به وب سایت تون زدم واقعا عالیه
موفق باشی

saeed شنبه 22 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 21:59 http://www.irwebhosting.com

کنید ما ارزانترین و بهترین سرویسهای هاستینگ رو در اختیار تون قرار میدیم
هاستینگ نامحدود :فضایی نامحدود پهنایی باندنامحدود
پرداخت به صورت ماهیانه 7000 تومان
از سایت ما دیدن فرمائید
www.irwebhosting.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد