میدیـــا رایــانه

مـرکز ارائـه کلیـه ی خدمـات کامپیوتـری

میدیـــا رایــانه

مـرکز ارائـه کلیـه ی خدمـات کامپیوتـری

زن از دیدگاه اسلام و پیامبر (ص)

زن از دیدگاه اسلام و پیامبر (ص)

بهترین زنان زنی است که فرزند آور باشد. دوستدار و علاقمند شوهر و زندگی باشند، در عشیره‌ی خود عزیز و عفیف باشند، در حضور شوهر متواضع و مطیع باشند و آرایش را فقط برای شوهر کنند، و برای بدون شوهر در پرده و حُصن و حفاظت بدون آرایش باشند، زنی که سخن شوهر را اطاعت کند و با او تمکین نماید ـ در خانه و خانه‌داری بذل مال کند و باز می‌فرماید: ((افضل النساء امتی اصبحن و جماء اقلهن مهراً)) ((برترین زنان امت من زنی است که خوشرو و خوش‌منظر و کم مهر باشد و روی اصل وداد و محبت و عشق و علاقه به زندگی کانون گرم خانواده گردد.))

پیامبر (ص) در تفسیر آیه‌ی ((ربنا آتنا فی الدنیا حسنة)) فرمود: ((حسنه‌ی دنیا زن خوب است که دارای این شرایط باشد خوش‌منظر، خوش‌ کلام، مطیع ودود، علاقمند، امین اموال، مربی اولاد و حافظ اسرار باشد. باز می‌فرماید: برای مرد هیچ لذتی بهتر از این نیست که زنی مطیع، گشاده‌روی، متبسم و خوش بیان داشته باشد. که در هرحال یار شاطر باشد و بار خاطر. و فرمود زن به خانه بردن سنت است و زن طلاق دادن نفرت انگیز است.


قال (ص): ((احب من دنیاکم ثلاث طیبه و قره عینی الصلوة)) از دنیای شما سه چیز را انتخاب نمودم  بوی خوش، زن و نور دیده‌ی من که نماز است. در اینجا نماز را نور دیده‌ی خود فرموده و بوی خوش را با زن و نماز قرین فرموده است.

 

نظریه اسلام در باره‌ی حجاب:

نظریه اسلام درباره‌ی حجاب نسبت به زنان به منزله‌ی مانع برای رشد زن نیست، بلکه پوششی است برای نجابت و حُجب زن. اسلام با این کار ارزش زن را بالا می‌برد که متأسفانه برداشت غلط از آن می‌شود. ما گلی که خار نداشته باشد به راحتی می‌کنیم و بعد از مدتی آنرا دور می‌اندازیم ولی اگر خار داشته باشد برای بدست آوردن آن دستهایمان زخمی می‌شود و قدر آن گل را می‌دانیم چون سخت به دستش آورده‌ایم و حجاب برای زن درست به منزله‌ی همان خار است که از زن محافظت می‌کند و نمی‌گذارد دستخوش هوسرانی‌های دیگران شود. ما زنانی داشتیم که در پوشش حجاب به بالاترین درجات علمی، ورزشی و رسیده‌اند. در اینجا معلوم می‌شود که حجاب برای زنان مانع ترقی و رشد نیست. این حجاب است که مردان و زنان را از فساد و فحشا باز می‌دارد و اگر بطور صحیح رعایت شود و نهادینه گردد ما واقعاً مدینه‌ی فاضله خواهیم داشت.

 

حدیث حجاب

قال امام علی (رض): ((تظهر فی آخرالزمان و هو شر لازمة نسوة کاسیاتُ عاریاتُ مُتبرَّجات مِن الذینَ خارِجاتِّ و فی الفِتَنِ داخلاتِّ و للشهواتِ مائلاتِّ والی اللذّاتِ مُسرِعاتِّ مُستَحِلاتِّ لِلمُحَرماتِ و فی جَهَنَمَ خالِداتِّ)) (در آخر زمان بدترین زنها زنانی هستند که در حالی که پوشیده‌اند برهنه‌اند، لباس بدن‌نما و نازک برتن دارند. با خودآرایی از خانه بیرون می‌آیند، آنها از دین بیرون رفته‌اند و در فتنه‌ها داخل شده‌اند، به شهوات تمایل دارند و بسوی لذات نفسانی می‌شتابند و حرام‌های الهی را حلال می‌شمارند، اینان در دوزخ به عذاب ابدی گرفتار خواهند شد.)              (وسایل شیعه جلد4 ص 19)

 

وصیت اسلام در حق زن:

با زنان در حدود عرف معاشرت کنید، به زنان آزار و اذیت نرسانید، در لغزشها و خطاها آنها را ببخشید، وقتی زن برای شما اولاد می‌آورد و شیر می‌دهد بهای آنرا به او بدهید و آنها را بی‌اجر نگذارید، آنها را وادار نکنید که حتماً در خانه کار کنند و یا در مشاغل بیرون از خانه مشغول شوند.

اسلام زنان را به تقوا، پرهیز امانت، صداقت، مودّت و مبحت به شوهر ستوده است و مورد تفقد و ملاطفت قرار داده است.

                        ای زن ای ســـروناز باغ وجـود 

                                             نــور بخشـنده‌ی چــراغ وجــود

                        ای به تو زنده جان خُرد و کلان

                                              وی بـه دیــدار تـو دلال خـــزان

                         در رفــاه از تـــو دوده آدم

                                             در تعب بــی تــو هـرکه در عالـم

                         جــان ما زنـده در محبت تـو

                                             دل مـا شـــادان بـه صحبت تــو

                          عشــق تـو اصل زنـدگی مـا

                                              وصــال تـو عیش جـــاودانی مـا

                          از وجــود تــو بـود ما پیـدا

                                             نــور تــو از وجــود مـا پیـــدا

                        زن اگر بهره‌اش ززیبـایی است

                                             لاجــرم منـظر تماشــایی اسـت

                                                                                                     (امیری فیروزکوهی) 

منبع:

کتاب زنان پیغمبر اسلام ـ اثر حسین عمادزاده ـ تهران 1333 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد