میدیـــا رایــانه

مـرکز ارائـه کلیـه ی خدمـات کامپیوتـری

میدیـــا رایــانه

مـرکز ارائـه کلیـه ی خدمـات کامپیوتـری

روانشناسی رنگ ها ؟!

رنگ‌ها در روانشناسی ؟ 

« شخصیت نقابی است که شما به آن ایمان دارید »

                                                               دکتر وایت

اگر شما مایل به ایجاد تغییراتی در رنگ‌های پیرامون خود هستید ، پس بهتر است که ابتدا اطلاعاتی در مورد واکنش خود در مقابل رنگ‌های مختلف داشته باشید.............. .

 ابتدا رنگ مورد علاقه خود را از لیست اول انتخاب کنید و سپساز رنگ‌های گروه دوم رنگی که از آن متنفرید انتخاب کنید در آخر با توجه به ستون نوشته شده درباره هر یک از رنگ‌ها به معنی آن‌هایی ببرید اگر رنگ مورد علاقه شما در زیر ذکر نشده است دقت کنید که آن رنگ از ترکیب چه رنگ‌هایی ایجاد شده است ( به عنوان مثال قرمز تیره ، ترکیبی دو رنگ قرمز و سیاه است ) و مفهوم آن رنگ را نیز با ترکیب معنای اجزای آن درک کنید ، البته علاقه و تنفر شما نسبت به برخی رنگ‌ها ناشی از نوع تربیت و پرورش شماست .

راه دیگر برای استفاده از توضیحات زیر تقسیم بندی است . ابتدا کاغذهای مربع شکلی درست کنید و روی هر یک نام یک رنگ را بنویسید یا آن‌ها را با رنگ‌های مختلف رنگ کنید و سپس این کاغذها را روی هم قرار دهید و از آن‌ها 3 رنگ به ترتیب انتخاب کنید رنگ اول مسیر و نوع زندگی هم اکنون شما را نشان می‌دهد رنگ دوم با اهداف و آرزوهای شما مرتبط است و آخرین رنگ مربوط به دلایل بنیادی‌تر این انتخاب‌های شماست توضیحات نوشته شده در گروه اول را برای سه رنگ مذکور بخوانید تا به معنای آن‌ها پی ببرید این یک تقسیم‌بندی ساده است و اما با اجرای آن مشاهده خواهید کرد که روشی زیبا برای شناخت شخصیت است . علاقه به یک رنگ خاص نشانگر دو مطلب است :

1 ـ توضیح شخصیت خود ( یعنی شما رنگی را انتخاب می‌کنید که هماهنگ با شخصیت شماست ، به عنوان مثال فردی که علاقه‌مند به هارمونی یا طبیعت است رنگ سبز را انتخاب می‌کند .

2 ـ تکمیل شخصیت خود ( یعنی شما رنگی را انتخاب می‌کنید که به آن بیشتر نیاز دارید به عنوان مثال فردی که فعال و تند خواست رنگ آبی را انتخاب می‌کند تا او آرام کند )

سفید : نشانگر بی گناهی ، خلوص ، پاکی ، تازگی ، سادگی ، یکتایی و کمال و حقیقت است در برخی از فرهنگ‌ها سفید رنگ مرگ و سوگواری است .

زرد : رنگ خورشید ، روشنایی و آشکاری ، سر زندگی و پر شور بودن است رنگ شادی ، کنجکاوی تغییر ، انعطاف پذیری ، پیشرفت ، سرگرمی ، فراگیری و علوم تجربی و تماس و ارتباط است احساسی برای نوشتن و صحبت کردن .

نارنجی : گرمای آتش را به یاد می‌آورد این رنگ بیش از زرد گرما و انررژی دارد ، رنگ جشن و فراوانی آسایش و لذت‌های مادی احساسی است نشانگر انسانی خونگرم ، اجتماعی ، پویا و مستقل است که خود را وقف علایقش می‌کند .

قرمز : رنگ قرمز احساس عشقی پر شور ، جنب و جوش ، قاطعیت و تهاجمی شجاعت ، نیرو و قدرت ، پیشرفت ، خطر ، هشدار ، شورش و انقلاب را تداعی می‌کند . این رنگ نمایشگر انسان تند جاه طلب و آزادی خواه است .

ارغوانی : این رنگ نشان دهنده انسانی است که برای خودشناسی و کسب قدرت تلاش می‌کند نشان دهنده هیجانات و احساسات قوی اما کنترل شده است بی باکی ، شجاعت و تمایل به از دست دادن همه چیز برای رسیدن به هدف ، توانایی تصور و تحلیل بالا ، از دیگر خصوصیات این رنگ است .

صورتی : رنگی است زنانه ، نماد نرمی ، لطافت ، بی گناهی ، جوانی و آسیب‌پذیری است . نماد انسان‌های مهربان و حساس .

سبز : به یاد آورنده صلح و آسایش ، امید ، آرامش ، هارمونی و مراقبت و تربیت است .نشان دهنده علاقه به طبیعت گیاهان ، همنوعان ، کودکان و حیوانات ، سلامتی و بهبودی و زندگی گیاهی و طبیعی است . علاقه و اشتیاق به خانواده و زندگی آرام و تنفر از مشاجره است .

فیروزه‌ای : همانند دریای  ارغوانی نشان دهنده انسانیت که از محدود بودن متنفر است و احساسات درونی خود را به سرعت بروز نمی‌دهد و احساسات خود را مخفی نگاه می‌دارد رنگی برای بیکران بودن نوسازی ، نوآوری و ابداع پیشرفت و زندگی مشترک و انسانیت است .

آبی : رنگ عمیق ، سرد ، تسلی بخش ، خیال انگیز و جادوئی ، نماد صلح و آرامش و احتیاط انسانی که در محدوده‌ای معین به دیگران کمک می‌کند و آرامش می‌دهد . فردی جوانمرد ، وفادار و علاقمند به تفکر و تأمل منطقی آبی تیره بی‌روح تر است و می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی باشد البته آبی گاهاً به عنوان نماد حقیقت یا مرگ نیز استفاده می‌شود .

بنفش : رنگی است عمیق و عرفانی که نمایانگر تفکر و تعمق ، روحانیت ، قدرت‌های مذهبی ، فردی علاقمند به از بین بردن قطبیت و چندگانگی به منظور بهبود اوضاع جهان ( بنفش ترکیبی از قرمز روشن و آبی تیره است ) و فردی حساس و لطیف با قدرت‌های مافوق طبیعت که شاید به قربانی کردن خود نیز تن دهد . افسرده و نا امید و ماتم زده .

قهوه‌‌ای : رنگی برای افراد اهل تجربه که به طبیعت و زندگی قبیله‌ای و ابتدایی و ساده علاقه‌مند است .

قهوه‌ای علاوه بر گرم کردن مایه‌ای از نا امیدی نیز در خود دارد و نشان دهنده فردی باثبات شخصیتی وفادار و خواهان خانواده .

خاکستری : فردی بی طرف ، بی تفاوت ولی حال که ممکن است این حالاتش تعمدی باشد فردی بی‌روح نا امید افسرده و بی عاطفه سرد و ساکت که معمولاً از اینکه مجبور به انجام کارهای یا توضیح دادن در مورد چیزی باشد متنفر است البته این رنگ می‌تواند خالص و ظریف باشد .

سیاه : سیاه سمبل جدیت ، تاریکی ، نا امیدی ، مرگ ، سوگواری ، مرموزی رنگی است جدا و یا شاید مخالف با کم اهمیتی ، نماد عصبانیت ، پوچی سیاه رنگ است برای نشان دادن حد اعلا و نهایت  همه چیز را هیچ چیز نماد انسان‌هایی که به خود بیش از هر کس دیگری ایمان دارد.

تأثیر نوع و رنگ لباس بر آرامش روان :

به عقیده روانشناسان ، لباس تأثیر بسزایی در آرامش ذهن افراد دارد .

لباس‌هایی که رنگ‌های روشن و شاد دارند آرامش و سکون و شادی و نشاط می‌بخشند . لباس‌های تیره باعث دلتنگی و در دراز مدت افسردگی می‌شوند .

رنگ‌های تند و گرم در ایجاد تنش مؤثرند و نقش مهمی ایفا می‌کنند .

پزشکان و روانشناسان متخصص اطفال به مادران توصیه می‌کنند که به نوزادان و کودکان لباس‌هایی سرخرنگ نپوشانند؛ چون باعث افزایش عصبانیت و ایجاد تنش در کودکان می‌شود .

لباس‌های گشاد باعث می‌شود که اعصاب آرام باشد و تنش را تا حد زیادی دور می‌کند لباس‌های گشاد برای کودکان نیز توصیه می‌شود .

بویژه در مورد لباس منزل باید حتماً از لباس‌های گشاد استفاده کرد . علاوه بر رنگ و اندازه لباس ، جنس لباس نیز تأثیر بسزایی بر روان فرد دارد .

لباس‌هایی که در صد نخ بیشتری دارند و یا این که کاملاً نخی‌اند به فرد احساس آرامش می‌دهند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد